Cortenstål plader!

Hej alle sammen,

Jeg har et ønske om at beklæde dele af mit hos med cortenstål. Jeg tror det vil give et super flot look sammen med resten af vores nuværende fasade. Er der nogen som er klar over hvor jeg får fat i plader af cortenstål?

Mvh

Nis

Hej alle sammen, Jeg har et ønske om at beklæde... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

For nemhedens skyld ville jeg købe pladerne hos en smed der har en bukkebænk og en saks eller en laser, der kan klippe dem i de stykker du har brug for. Med vinkelsliberen bliver det måske ikke pænt nok - til buk skal du have en bænk af den lidt mere seriøse slags. 

Temperaturspændinger og vindens rusken i pladerne førte til at de fald ned i Farum Midtpunkt. Så nu har de store grimme neoprengummiophæng som kompensatorer.

Men ikke alt duer som kompensator. Det der duer er ikke-kobberfølsom neoprengummi, vandstabiliseret polyamid 6.6, UV-stabiliseret PEH , rustfrit stål.

Corten er et handelsnavn, men i bund og grund hælder man så meget kobber, krom og fosfor i stålet at det ruster trægt. Men ikke trægt nok hvis det er udsat for havmiljø. Til sommerhuset ved Lønstrup holder det måske 2 sæsoner. Hvor meget det ruster (og smitter) kan du også se på Portland Towers i Nordhavn. 

Glem alt om pladetykkelser under 2 mm - ellers bulder det i vinden - så de bliver TUNGT som helvede - holder din bagvedliggende konstruktion til det?

Som sagt det bliver VARMT i solen - bag facadebeklædningen skal du komme af med varmen og har afstand til tilstødende dele. 

regnvand skal kunne løbe af - med drypnæse og altdig mindst 10 graders fald også ved buk og kanter. buk & kanter bør også hælde mindst 40° for at løse rustpartikler ikke bliver liggende nogen steder og danner rustslam. 

og så er der det med afsmitning - alt der mødes af regn- og sprøjtevand fra din rusten stål få en omgang flyverust og misfarves. 

i øvrigt se BygErfa 990928 - I Finnland og DDR byggede man højspandingsmaster af det. 

Hvis du kan leve med et fake-produkt kan du kigge på Reynobond Aciero Corten – D 8124 M
(ja, Reynobond er det, der brændte på facaden i London) - det er billigere og lidt mere LDS venligt arbejde. PreFa, Alubond er andre mærker. 


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis