Vakumkammer

Hej, så har jeg endnu engang brugt for lidt input 

Jeg er begyndt at dreje på trædrejebænk, og skal i den anledning have fat på tørt træ.
jeg kan samle træ sammen, og vente og vente og ....
Jeg kan også lave en tørreovn (Kiln oven drying wood) - her tager det kun op til seks uger at tørre træ - så er vi et skridt den rette vej
Og nu ser jeg, at man kan tørre træ i en Vakuumbeholder - på tre dage !

Nu begynder det at være smart, men ville lige høre om der er en derude, der ved noget om tørring af træ under tryk, før jeg kaster mig, og en pose penge efter en vakuumpumpe 

Hilsen Lars / Bornholm


www.gørdetgodt.dk - hjemmesiden for os der har lyst til at lave tingene selv - godt og flot ;-)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne du ikke bruge en støvsuger til at lave vakuum.
Du har vel prøvet på Google mht. Selve processen. Hvis du allerede har en tank og bare mangler en pumpe, for at komme igang med forsøget, kunne du prøve med en kompressor fra et køleskab.
Jeg har tidligere lavet en udloddemaskine med sådan en som pumpe, og det gik fint. Til dit formål skal du måske have en vandudskiller mellem kammeret og pumpen; men mon ikke en som man bruger til trykluft kan bruges til forsøget. Jeg går ud fra at det er mindre emner og et tilsvarende kammer du er i gang med; men ellers et spændene LDS projekt.

"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
Hvis du har lavet beholderen tæt, burde det være nok at suge vacuum 1-2 gange om dagen, så din vacuum pumpe ikke behøver at køre 24/7.

 

Man kan få en vacuum switch der styrer kompressor. Jeg er enig i at en kompressor fra en skrællet fryser/køleskab sikkert kan lave vacuum nok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
En pressostat til vakuum er nødvendig hvis pumpen ikke skal køre konstant. Fidusen er jo at vandet i træet koger=bliver til damp ved en lav temperatur når trykket er lavt, derfor stiger trykket i kammeret når træet afgiver fugt, også selvom der ikke er utætheder.

"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
Hej. Jeg kender en virksomhed. Det lave tryk vakuumtørrekammer.
Tørretiden for pladetykkelse på 20 mm fra 50%fugtighed til 8%
timer:
• Eg - 148
• Pine - 18
• Birch - 22
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis