Fejl på Marstal Dynastarteranlæg

Hej Alle herinde på LDS. 

Efter vi har gået og renoveret på jollen, og gerne lige vil se om motoren stadigvæk virkede ubklageligt, prøvede vi at starte den i weekenden, hvilket den gjorde. Men vi måtte køre udenom det installerede 'dynastarter anlæg'. Før vi kunne starte motoren. Den måde vi startet motoren på, var ved at tage plus ledningen direkte fra batteriet og op på plus siden af dynastarteren. 

Men det ville nu være rart at dynastarteranlægget virkede. Jeg oplevede følgende:

Når jeg drejede nøglen i startlåsen, lyste ladelampen, og jeg kunne høre en klik lyd fra laderelæet, men der skete intet, altså startede dynastarteren ikke. Der sidder sådan en tryk-kontakt som man kan holde inde og er lidt tvivl om det er til at starte motoren eller slukke den. Men der skete intet når jeg holdte den inde. Jeg forsøgte herefter at måle mig igennem systemet ved at ohme og målespændinger. Men det svært når jeg ikke ved hvordan de enkelte komponenter virker.

Men det jeg syntes der var underligt, var at jeg målte 0 ohm i den omtalte tryk-kontakt uanset om jeg holdte den inde eller ej. Så er derfor  meget interesseret i hvad den skal bruges til. Så vidt jeg kunne se, var den forbundet til stel og til tændspolen, så går ud fra at den måske bruges til at slukke motoren. 

Det lyder måske lidt underligt at jeg ikke ved hvad den bruges til, men købte jollen sidste år, hvor jeg havde den startet 2 gange. Men siden dengang har jeg ikke haft båden startet, så kan desværre ikke lige husk hvad den bruges til. Derudover læste jeg noget om at hvis man drejer nøglen til højre kan man starte med håndsving og til venstre er det dynastarter?  

Jeg har vedhæftet et billede af dynastarteranlægget se bagfra, og markeret tryk kontakten med en rød ring.. 

Mvh. 

Jakob  


På forhånd tak / Best regards

Jakob Hvidt
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har det virket som det er sat sammen nu ?
Hvis ja, så gå alle forbindelserne igennem, og efterspænd alle skruerne, prøv at ryk i kablerne, hvor der er kabelsko, det kunne se ud som om der ikke er brugt det rigtige presseværktøj til de farvede kabelsko, så kan du rykke ledningen ud af kabelskoen, så dur det ikke. (afbryd strømmen først)

Hej

det sorte relæ der står BOSCH på som er med 2 tykke røde ledninger er det relæ der får dynastarteren til at køre så prøv at forbinde de 2 tykke røde ledninger med en svensknøgle eller en tyk skruetrækker så skal den køre - mangler et billede så jeg kan se alle ledninger på det relæ for at hjælpe dig viddere !!

hilsen polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej Jens
Jeg giver dig fuldstændig ret i at installationen er af ringe kvalitet, planen er også at lave den om når det virker. Den har kunne starte med den installation som er der nu. Jeg har også forsøgt og kontrollere alle kabler m.m. Men tak for input ..

På forhånd tak / Best regards

Jakob Hvidt
Hej polobjørn
Ja det må jeg prøve, så ved jeg også om det er startrelæet der er defekt. Jeg kan desværre ikke lige tage flere billeder af systemet, da jeg ikke er i nærheden af båden.

Jens og Polobjørn i skulle ikke vide hvad den omtalte tryk kontakt er til ?
Men tak for hjælpen indtil videre.

På forhånd tak / Best regards

Jakob Hvidt
Skrevet af hvidtj på 09-03-2015 18:28
Hej polobjørn
Ja det må jeg prøve, så ved jeg også om det er startrelæet der er defekt. Jeg kan desværre ikke lige tage flere billeder af systemet, da jeg ikke er i nærheden af båden.

Jens og Polobjørn i skulle ikke vide hvad den omtalte tryk kontakt er til ?
 
Kan iklke se ud af dit billede hvordan ledningsforbindelserne er fra kontakten så vil ikke gætte men hvis der IKKE er en fjederbelastet "startstilling" i din tændingslås kunne det være den der aktiverer dynastarteren  - 
kvaliteten på dit el anlæg er ikke RINGE  -  den er  KATASTROFAL  -  jeg ville ikke engang prøve at finde ud af noget af det - blot kassere/afmont6ere det hele og starte forfra med et nyt og korrekt udført anlæg - hjælper dig gerne med diagrammer hvis du ikke kan "google" dig frem til noget  men her er alt hvad du behøver så bare gå i gang
har sendt dig en PB med link
polobjørn

 

 

 

 


"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce

Hej - prøv dette link med diagram over Bosch Dynastarter:

www.albinmotor.com, tryk på kataloger, tryk på kopplingsskema

 


1691
Opfølgning :
Efter en del fejlfinding fandt jeg ud af at startrelæet ikke virkede, dog var jeg lidt i tvivl om der var andet der var i stykker. Så sendte det hele til Fiin frá Marstal motorfabrik, og han konstaterede det samme som mig, derudover fandt han også en manglende/dårlig stel forbindelse. Så nu spiller det hele og båden blev søsat d.1 .
Men tak til alle som gad og svare på min tråd, og god påske til alle på lds.dk

På forhånd tak / Best regards

Jakob Hvidt
Hvis man må komme med et høfligt forslag, så ville jeg lodde samtlige kabelsko, de er kun klemt én gang, hvilket senere kan give dårlige forbindelser, dernæst ville jeg korte op og få samling på hele systemet, det er jo et fugtigt område.
Bare et forslag. ;0))
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis