Hul til ny dør.

Hej hej.

Vi står i den dejlige situration, at vi mangler et værelse og af den grund skal vi have delt stuen op i to, da den i forvejen et alt for stor og fint kan deles i to rum, så der kommer et lækkert værelse.

Jeg skal have lavet den her magiske dør i vores gang, så det kommer til at passe med det nye værelse. Det drejer sig om en enkelt stens murstensvæg, en væg som ikke umildbart er bærende.. Eller, det er jeg hvertfald 50% sikker på den ikke er. For der er allerede to døre i den og et skab. Uden overliggere, huset er dog også fra 1959 

Hvad er bedst til opgaven? Jeg tænker en bajonetsav, da den er nemmest at styre ved bund og top, skal save ned og igennem fodlisten.

Har i andre forslag? Eller en ide til, hvordan i ville gøre?

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Hvad med en vinkelsliber med udsugning, med en stenskæreskive på?
Det kunne jeg godt se som den bedste løsning.

Hilsen Andreas.

Mod amatørinstallationer.
Hej.

Du kan godt gøre det med en vinkelsliber.
Du skal bare trække den frem og tilbage i hjørnerne, da skiven er rund, for at frembringe det lige og præcise snit.
Du kan også bruge bajonetsaven, hvis det er det du vil.
Du må selv vælge.

Hilsen Andreas.

Mod amatørinstallationer.

Jeg kender ikke klinger til bajonetsav der kan køre i mursten.

Den store vinkelsliber er bedst til formålet, hvis det skal være snorlige. Men det er et hulens svineri. Også selv med det bedste støvsuger system. Du skal ikke bekymre dig om hjørner , det er kun meget lidt der mangler og det kl ares let med en mejsel.

Jeg tror nu der er overliggere, det kan man ikke umiddelbart se. Det er der også i ikke bærende vægge. Ellers vil mursten simpelthen falde ned. Er der facade mur kan det simpelthen blive nødvendigt at lave en selv. Derfor er det vigtigt at du gemmer nogle af de sten du tager væk.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg kender ikke klinger til bajonetsav der kan køre i mursten.

Den store vinkelsliber er bedst til formålet, hvis det skal være snorlige. Men det er et hulens svineri. Også selv med det bedste støvsuger system. Du skal ikke bekymre dig om hjørner , det er kun meget lidt der mangler og det kl ares let med en mejsel.

Jeg tror nu der er overliggere, det kan man ikke umiddelbart se. Det er der også i ikke bærende vægge. Ellers vil mursten simpelthen falde ned. Er der facade mur kan det simpelthen blive nødvendigt at lave en selv. Derfor er det vigtigt at du gemmer nogle af de sten du tager væk.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Jeg kender ikke klinger til bajonetsav der kan køre i mursten.

Den store vinkelsliber er bedst til formålet, hvis det skal være snorlige. Men det er et hulens svineri. Også selv med det bedste støvsuger system. Du skal ikke bekymre dig om hjørner ved gulvet, det er kun meget lidt der mangler og det klares let med en mejsel. I toppen kører du lidt for langt op for du kommer til at mure lidt,  for jeg tror nu der er overliggere, det kan man ikke umiddelbart se. Det er der også i ikke bærende vægge. Ellers vil mursten simpelthen falde ned. Det er ikke nødvendigt at køre vandret foroven. Det deler sig i en fuge.

Er det facade mur kan det simpelthen blive nødvendigt at lave en selv. Derfor er det vigtigt at du gemmer nogle af de sten du tager væk.

Og fodlisten skal tages af inden, så den ikke er i vejen.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er ikke en facade væg Erik?
Det er en væg midt inde i huset.

Men kan godt være jeg bliver nød til at smide en overligger i. Ville bare gerne undvære det. Da det er et projekt der skal gå lidt stærkt.

Hej.
Hvis det virkelig skal gå så stærkt.
Så kan du ligge sådan et profil ind som du murer hen over.
Hilsen Martin

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skal ikke mure noget op? Skal skære et helt nyt hul i en væg.
Det er til overliggeren der skal i.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis