Fugt i hjørne ml. loft og vægge

Hej Lav-det-selv'ere, 

Vi har lidt fugt-problemer, som jeg håber I kan hjælpe med at finde årsagen til (så det kan stoppes) 

 

Problemet opstår i hjørnesamlingen mellem to vægge og loftet i vores soveværelse på 1. sal. Væggene er pussede og loftet i gips. 

Fugten sidder på væggene og kan ikke mærkes på loftet. 

Jeg har i forbindelse med maling af rummet lagt en akrylfuge (danalim 558) i samlingen mellem loft og væg da det havde slået revner stort set hele vejen rundt. 

 

Huset er fra '56, men er løbende renoveret og efterisoleret. Der ligger bl.a. ca. 200mm papiruld over loftet. 

 

 

Mit spørgsmål er så, om det kan være fugningen der simpelthen lukker samlingen for meget og derved hindrer huset i at "ånde"?

Eller skal jeg nærmere kigge efter en konstruktionsmæssig fejl i taget?

 

Nogen bud? 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der kommer fugt/kondens på overfladen af væggen, skyldes det at der er en kulde bro. Der mangler isolering bagved der hvor der kommer kondens på væggen.
Der er ikke andet for end at åbne det op, og få lagt isoleringen korrekt, eller fylde noget mere i.
Det har ikke noget at gøre med du har lagt en fuge, i hjørne samlingen. Det skal der være, for at det bliver pænt at se på.
Tak for dit svar Illsher
Nu er jeg ikke helt skarp i gør-det-selv-verdenen endnu, så kan du måske uddybe "åbne det op" en smule? Snakker vi at banke et hul i væggen, eller kan jeg måske være heldig at kunne komme til det oppe fra loftsrummet (der er ikke etableret gangbro deroppe pt., men det er der jo råd for)...

Rart at vide at fugen ikke er synderen - jeg ville være ked af at skulle fjerne den igen - det ser sgu ikke pænt ud med revner langs lofterne
Mon ikke det er væggen der er massiv, og derved en kuldebro.

Efterisolering af væggen er eneste fuldstændige løsning på problemet, hyppigere udluftning af rummet vil dog måske kunne begrænse problemet.
Tak for input Koluda

Hvordan udføres efterisoleringen nemmest og mest effektivt?

Hvis du har tagplader på er det mest enkelt at komme den vej ned i hjørnet. Selv om du laver en slags gangbro, er det vanskeligt at arbejde ned i hjørnet hvor taget møder muren. Da det er 1. sal kræver det naturligvis lift eller stillads, hvis du skal angribe problemet udefra.
Er kuldebro opstået på grund af massiv mur i det lille område er det jo til at skille ad oppefra. Men er det hele muren der er massiv så skal du i gang med helt andre tiltag.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også