Lave garage/bryggers om til badværelse 1.3m fra skel.

Hej.

Vi går med tankerne om at lave vores garage/bryggers om til bad/bryggers. Garagen er sammen bygget med huset og er opført i røde muresten.

Problemet er at der kun er 1.3 meter til naboskel, og det vil derfor kræve en dispensation fra kommunen. Jeg ved at det er stort set umuligt og få sådan en dispensation da de går meget op i at opretholde minimums grænsen (5meter) i mellem husene.

MEN efter som at bygning allerede er opført   og det er hverken køkken eller værelser som vi vil lave derude men blot bad/bryggers, burde der være en mulighed for sådan en dispensation? 

Jeg søger gode råd og vejledning til at skrive dispensation.

 

PÅ FORHÅND MANGE TAK!


En håndværker, der aldrig laver fejl, laver som regel ingenting.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er tanken at du vil rive det gamle ned siden du vil søge tilladelse?

Hvis garagen er udført med samme materialevalg som beboelsesbygningen og bygget sammen med denne, f.eks. ved en fælles tagkonstruktion, registreres arealet heraf som en indbygget garage og arealet indgår i beboelsesbygningens bebyggede areal.

Så tjek først om den allerede er registret.

Hvis der tilføjes et toilet ud over det eks. skal det anmeldes.

Kan ikke lige huske om der skal en byggetilladelse til, hvis man ændre et uopvarmet rum til et opvarmet rum, en energikile. synes jeg har læst det et sted. jeg vil lige kigge efter.
Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Giver Martin Ret her. Det lyder som om bygningen allerede eksistere så det burde være rimlig lige til at ændre anvendelse hvis ikke den allerede indgår som beboelse
på vores bbr meddeles står der bygning 1 "hus" bygning 2 garage.

Garagen er lavet som en tilbygning til huset og deler tag og er lavet i de samme materiale huset, men den ene side murre ligger blot 1.3 meter fra vores skel.


En håndværker, der aldrig laver fejl, laver som regel ingenting.
Jeg ville klart ringe til kommunen og høre hvad de siger. De plejer (i hvert fald i Vejle kommune) at være meget hjælpsomme og komme med ideer og løsnings forslag. 😊
Annonce
Jeg har allerede snakket med kommunen, de siger at der skal være 2.5meter til skel fra beboelse. derfor vil jeg søge om dispensation.

En håndværker, der aldrig laver fejl, laver som regel ingenting.
Men jeg vil tro at det kan lade sig gøre når nu bygningen er der i forvejen. Men næste skridt er vel bare at give det et skud op søge dispensationen
Nemlig, jeg søger råd og vejledning til at skrive den. Kan jeg få et firma til skrive den for mig ?


En håndværker, der aldrig laver fejl, laver som regel ingenting.
husk at tale med forsikringsselskabet! Jeg har gjort det du vil i gang med. Da det er garagebygning er der ikke fuld forsikring på. Du kan få indlemmet lokalet du laver bryggers i, til hovedhuset - man forsikrer så kvm beboelse. Din fordel er, at du får fuld erstatning ved f.eks. brud på kloak eller gulvvarmeanlæg, ligesom råd og svamp er dækket. Desuden skal du være opmærksom på, om forsikringen dækker 100% i lokalet ved brand. Vi har ekstraforsikret værktøj i værkstedet og vintergarderobe i bryggers - det er ikke dyrt. Men tal med selskabet, der kan være en anden ordning, da bygningen rører beboelsesbygning

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis