Hærder

Er der en god måde når man skal blande hærder i Polyester. Lad os sige jeg har 250 ml Polyester, hvor mange dråber hærder skal der i det ??

C/L
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når det er så små mængder, kan du med fordel bruge en injektionssprøjte.

Som jeg husker det skal der 2% hærder i, så det må jo være 5ml.

Ja det med en lille sprøjte er nok smart.

Iøvrigt, så husk, at en portion polyester med iblandet hærder, skaber noget reaktionsvarme, sådan at hærdeprocessen går endnu hurtigere, fordi temperaturen stiger nede i den blandede portion. Varmen får den kemiske reaktion til at gå hurtigere og hurtigere.

Det forkorter den tid du kan arbejde med polyesteren (= pot life) - og pludselig kommer der lidt geleagtige klumper i det. Så kan du ikke bruge det mere til at lægge på glasfibervævet.

DERFOR bland mindre portioner samt bland i en bøtte, som gerne har en stor flad bund, så "selv-varmer" det ikke så meget - og hæld det evt ud på vævet hvor du skal bruge det med det samme (hvis det er praktisk og muligt) - så "selvvarmer" det jo heller ikke. Men hærderen skal naturligvis stadigvæk blandes grundigt ind i al polyesteren, selvom du har en stor flad bøtte.
En portion på 250 gram en ret lille portion, som ikke selvvarmer så meget - men det kan godt overraske, det kan pludselig gå ret hurtigt - og så HuHejVupti har man bare en varm klump polyester.

Bare en ekstra oplysning - Så får du bedre arbejdstid og du undgår spild.

mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for info😊

C/L

Når man arbejder med polyester er der ikke tid til sidespring. Alt skal være klar og ligge parat, så er der tid, men skal man til at bore /klippe så går tiden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Til småreparationer bruger jeg ofte en pensel til at "duppe" måtten på, og få luften ud, de synes jeg er nemmere end at rullle, især hvis der er mange krinkelkroge.

Ja blander man 5-10 kg polyester, kan det gå hurtigt, med den går i "gele", især hvis man har været lidt rundhåndet med hærderen. (så lære man, at blande mindre portioner)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også