CLARA TOILET LØBER

GODDAG FORUM

jeg har et clara toilet som der løber vand  ud af. Ved et tilfælde fandt jeg via google en tråd fra 2007/2011, netop fra dette udmærkede forum, hvor der var andre der havde et utæt "CLARA" toilet. Jeg fandt tråden nyttig og postede forleden noget under "hårde hvidevarer" uden den store respons. Nu prøver jeg her (og beder samtidig' webmaster' om at slette mine indlæg under hårde hvidevarer).

FOTOET: 

jeg har pillet toppen af, som det fremgår, og yderligere løsnet et par klemmer der sad omkring de blå holdere op pillet et par plastistænger ud, som skal klikkes ind i de to holdere som ses til venstre, der skal give stort og lille skyl.. Det sorte som sidder yderst til højre sidder lige over indløbet af den eksterne vandforsyning til cisternen. Jeg går ud fra, at hvis det bliver utæt her, så drypper det ned på gulvet, og da det ikke gør det , er den del vel ok. 

MIT PROBLEM:

Jeg kan ikke løsne de  to plastikrør, som sidder lige i midten inden i hinanden.

(jeg har tegnet en rød pil ind- fotoet er taget lige oppefra )

Når jeg løfter rørene op, er der noget der støder  imod efter 4-5 cm. Jeg har vist fotoet til en blikkenslager, og han mener at der skal klemmes på det plastik der sidder forneden. Jeg har prøvet, og kan ikke rokke det, og er nu ved at opgive og tilkalde blikkenslageren. Der en del tilkalkninger, jeg har tænkt på at hælde noget (svag) syre over det for at løsne kalken, giver det mening?. 

MIT HÅB: AT FÅ KONTAKT MED DE PERSONER, SOM SVAREDE PÅ TRÅDEN FRA 2007/2011, og som helt klart havde forstand på "clara" toiletter.

 mon ikke der er een som kan give mig et tip om at få de to hvide rør ud? Der må jo sidde en utæt pakning et sted. 

ps: det her er hvad jeg har foretaget mig: 

jeg lukkede for vandet, åbenede cisternen, og konstaterede at vandet fortsatte med at løbe ud - så jeg slutter, at det er en pakning det er galt med, og ikke ventilen.

(det lærte jeg af tråden fra 2007/2011)

Men bortset herfra: indmaden i cisternen føles som noget elendigt  discount-plastik, så det er muligt jeg vil være bedre stillet ved at udskifte hele kummen. Mit gæstetoilet, som jeg nu bruger, er et IFØ, og det er da ordentligt kram i forhold til det her CLARA - halløj.... 

 

Er der nogen der kan råde mig? på forhånd tak

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet er foreløbig løst ved egen hjælp, men jeg fortsætter tråden her med et resumé, i tilfælde af, at andre har samme problem med den samme type wc, som forhåbentlig kan finde vejledning her:
1. Røret i midten af cisternen, hvor pakningen sidder i bunden, skal man dreje ca 1 cm mod uret ved at tage fat i bunden af røret med begge hænder.
2. derefter konstateres, om pakingen er slidt eller OK.
( i mit tilfælde var pakningen OK)
3. derpå skruer man røret på igen ( der er en del plastik stænger der skal sidde rigtig, jeg skulle bruge et par timer, andre kan nok klare sig med mindre)
4. cisternen fyldes lettest ved at hælde en spand vand ned, og man lukker op for vandtilgangen igen (hanen uden for cisternen).
5. herefter afgøres, om pakningen holder: hvis der ikke løber vand ud (det gjorde der ikke hos mig).
6. desværre blev vandet ved med at stige langsomt hos mig, for at ende med at løbe over i røret ----JEG KONSTATERER:
SVØMMERVENTILEN FUNGERER IKKE KORREKT.

løsning: JEG HAR TJEKKET WEB-SIDER, OG CARL-RAS TILBYDER EN SVØMMERVENTIL 800.2 UNIVERSAL til alle cisterner med vandtilgang forneden (som i mit "clara" system) til den formidable pris af 272, - med moms.
så vidt jeg kan se på tegningen af ventilen, skal den skrues af og udskiftes og sættes i igen.
det tager nok en uges tid eller to inden jeg får bestilt og leveret ventilen, og hvis udskiftnignen forløber uden probemer, vil jeg ikke melde mig her igen.
HÅBER AT ANDRE, DER HAR ET "CLARA" toilet, har fået inspiration til at løse deres problem, ved at finde frem til denne tråd i forb. med deres søgning på nettet.
mvh

Hej og tak for responsen

som det fremgår af billedet, kunne den sorte hætte tages af. MEN....

ståltråden er værre. Der hvor jeg har markeret med pilen, er den tykke ståltråd bøjet omkring hullet i armen til den sorte svømmer, som ses på fotoet. Forneden er der en clips der holder ståltråden, men jeg kan ikke rokke noget som helst.

mit første bud vil være:

skal jeg prøve at bøje ståltråden med en tang, således at den kan lirkes ud af hullet i armen? selve svømmerarmen sidder fast med en tværgående plastikpind, som det ses.  Men da jeg ikke kan komme til at dreje nogetsomhelst, før armen er løsnet, efterlyser jeg nu en opskrift til det videre forløb.

på forhånd tak

Står med næsten samme problem, som stod i, men jeg kan skifte bundpakningen, mit spørgsmål er om det er hele røret i midt der skal drejes af, eller kun “indmaden”?
Madsen 2107: tjek denne tråd! https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/164092/s/clara-toilet-vitra-reservedel-blaa-plast#579672

her får du et uvurderligt hjælpende råd til at købe en ny bundventil af mærket SIAM

Ift.  indløbsventil kan du benytte en universal ventil som fra dette link.
https://www.jemogfix.dk/universal-svoemmeventil-indloebsventil/8113/9027478/search/?gclsrc=aw.ds&ds_rl=1243160&gclid=EAIaIQobChMIiufoi9-j7QIVit4YCh2gcwDjEAQYASABEgKHzPD_BwE&gclsrc=aw.dsjeg håber dette kan hjælpe nogen der sidder i en træls situation

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis