støjsvag ventilation, hvad er bedst?

Hejsa

Jeg er ved at lave badeværelse, og vælger formentlig en kanalventilator, td160(thermex) da det Kan gøres for ca. 1500,-

Men det der følger med til sættet er et flexrør. Jeg vil jo helst lave det så støjsvagt som muligt, når jeg nu er i gang..
Vil det blive mere stille med et fast rør?(Spiro/pvc)
Eller hvad er smartest og til at betale?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der vil ikke være ret meget forskel lydmæssig. Men umiddelbartr tror jeg at den fleksible vil dæmpe lyden mest, idet overfladen indvendig er blød og derfor ikke så tilbøjlig til at kaste lydbølger videre. Du bør stramme fleksrøret ud så det er næsten glat indvendig.

Det vil nok mest være motorlyd du kan høre. Jeg går ud fra at det kun drejer sig om et lille stykke rør, 1-1,5 m Er det væsentlig længere kan det være smartere et bruge glatte rør, og en lyddæmper. Så kommer du ned i et lydniveau hvor det er luftstøjen der dominerer.  Og så er de glatte bedst


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for hurtigt svar:-)

Der bliver nok ikke så meget rør.. lidt afhængig af, hvor langt over loftet jeg vælger at placere ventilatoren.. Jeg har umiddelbart udset mig et kit, fra Thermex, med al tilbehør (ventilator, slange, tape, og enderiste) det kan være jeg bare skulle starte med dette, og så se, om det larmer.. hvis det gør, må jeg jo indsætte en lyddæmper mellem bad og ventilator..

Giver det ikke bedst mening?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det du skal overveje i den forbindelse er også hvordan du styrer den. De ventilatorer der sidder direkte i loftet, indeholder enten tidsstyring og/eller fugt styring. Den skal du købe yderligere her, det må lige med i overvejelser.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ja, jeg er enig.. og er lidt i tvivl.. Jeg overvejer bare at få den monteret med en kontakt ved indgangsdøren til badeværelset..

Erfaringer?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Nej - bortset fra at jeg har monteret mange loftsmonterede. Personligt har vi genvindingsanlæg med ind/udblæsning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis