Dampspærre over bjælkelag

Hej 

Jeg har stillet en del spørgsmål ang. Dampspærre. 

Jeg skal isolere på en del af loftet, der ikke er udnyttet. 

Men når keg ligger min dampspærre ned mod bjælkelaget, fanger jeg så ikke noget af fugten i selve bjælkelaget? 

Eller er det uden betydning, for fugten er der jonogså nu. 

Tak 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke "fugt" i din luft i stue og værelser. Der er heller ikke fugt oppe på den kolde side af isolering.
Men varm luft kan indeholde meget mere vand pr. m3 luft end kold luft kan.
Så fugten opstår når den varme luft siver op igennem konstruktion (varm luft vil gerne opad) og møder den kolde luft i den øverste del af isolerings laget.
Det er den vandring man vil forhindre.
Det nytter ikke at lægge dampspærre oven på isolering, selvom man så forhindrer vandring af kold luft. Den skal ligge under, eller i den nederste 1/3 del af isolering.
Hvis du overholder det, er det stadig varmt der hvor din damspærre er, og luften vil ikke komme på dugpunkt. Så der vil ikke være noget fugt at samle.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tape er altid bedst. Når du bruger dampspærre tape, så husk du har ingen fortrydelsesret. Når det er på, kommer det ikke af igen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
God forklaring af kondensering, Erik :-)
I nogle tilfælde, kan det være svært at få tapen til at slutte tæt.
Eksempelvis langs ydervægge eller ujævne overflader. I sådanne tilfælde kan du bruge folieklæber.

Det er noget halvdyrt stads, men nogen gange kan du være heldig at hive det billigt fra eks. DBA.
Jeg fandt selv 24 tuber til 500,- incl. fragt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis