Murerarbejde spørgsmål

Jeg har et par spørgmål til at få fixet nogle småproblmer ved mit gule murstenshus fra 1953.

- Man har tidligere trukket noget el til fordøren, mureren har ikke renset efter sig (med saltsyre eller hvad) så der kommer den grå belægning på stennen. Jeg har prøvet at vaske med vand og hård børste uden hjælpe. Hvad kan man gøre i dag??

- Vi har en del små skader i fugerne som jeg gerne selv vil reparere. Mit problem er at de reparationer der tidligere er lavet er med en meget grå fuger (højt indhold af cement??). Jeg har svært ved at navigere i de var jeg kan finde i tidl. indlæg. Jeg er i tvivl om KKh-mørtel (ved ikke om det er det de brugte mest i 50'erne) eller KC-mørtel? Jeg vil egentlig bare have noget der er simpelt at arbejde med, men jeg ved at jeg formentlig må købe lidt forskelligt og så prøve mig lidt frem men jeg ved bare slet ikke hvor jeg skal starte?
Som I kan se på billdet så er det ikke særligt pænt.
- En anden ting er at jeg (pga. sjusket håndværker, som dog er blevet fixet ) har fået ødelagt en sten og kan fornemme at fugen har ligesom 2 forskllige farver i dybden. Det er vel bare fugen som har taget farve over 50 år. Men hvilken farve skal jeg gå efter når jeg laver mine reparationer? Hvor hurtig får en så lys fuge den lidt mørkere look? Jeg ved godt at jeg vil aldrig ramme præcist den samme nuance.

Tusind tak for hjælpen.

/Andreas

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kalkslør over lampen, kan du selv vaske væk med noget salsyre, det er lige til.

på sidste billed, kan det godt ligne at dit hus engang har fået udskiftet fuger. Ellers har man bare fuget op, for at reparere og udfylde de gamle tilbage trukne fuger, som man engang lavede på¨mange huse.
1 del saltsyre, 20 dele vand. Det burde gøre det.
Du kan, som man gjorde i gamle dage, bruge en kalkkost til at afsyre med. Jeg vil dog anbefale et pudsebræt med svamp på. Det sviner minimalt

Og skulle der være lidt større pletter med mørtel er  det godt at have en flad træpind til at skure det af samtidig. Det kan være en omrøre pind til maling eller noget lignende. Du skal have lampen pillet ned før du går i gang. Den bliver ødelagt hvis den bare "snuser til syren"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også