våd græsplæne

Hej
Jeg har denne norvendte græsplæne ud til vejen. Efter overtagelsen prøvede jeg sidste sommer at pleje/gøde etc for at få den fin (fik mosset væk og fik græsset til at vokse). Men efter første vinter i huset ser vi at plænen er meget våd og har svært ved at tørre. Den bliver tiltagende ødelagt af div. færdsel.
I forvejen er den også ret ujævn og svær at slå græsset pænt.
Jeg har tænkt at den nordvendte belligenhed jo er svær at gøre noget ved  men hvad tænker I man kunne gøre for at forbedre afløb etc.? Faldet er svært at gøre anderledes.
Jeg har tænkt at man kunne løsne jorden med en greb men vil det give nok?
Jeg har også tænkt (da det også vil jævne plænen) at fjerne de øverste 5-10 cm og så fræse jorden løs og blandet noget sand i, planere og så plante nyt græs. Jeg har en tanke om at så vil vandet nemmere dræne igennem. Men vil det virke og hvor dybdt kan man fræse jorden og hvor meget sand skal i?
Glæder mig til at høre jeres tanker.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vi har haft en meget våd vinter, og det i mente, plus at du har fjernet alt mos (hvilket er godt), gør at der er langt imellem de enkelte græsstrå.

Tag en slapper og vent og se hvordan den opfører sig i løbet af sommeren, græs har en enestående evne til at komme sig selv efter de mest vandvittige forsøg på at slå den ned. 

Skal du gøre noget godt for den nu, kan du tage en greb, og prikke en bunke huller i den, og derefter "fejer" noget sand (eventuelt iblandet græsfrø) i hullerne, derved opnår du en mere "løs" og let drænet græsmåtte. 

Så skal det selvfølgelig siges at færdsel de samme steder vil slide græsset (danne stier) og da specielt her uden for vækst perioden, så undgå at gå for meget på den. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis