et måske simpeltspørgsmål om forlængerledninger

Hvilke af nedenstående køkkenprodukter må man tilslutte strøm ved brug af forlængerledning? (Med jord).

 

Køleskab

Fryser

Emhætte/emfang

Opvaskemaskine

Indbygningsovn

 

 

38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
i princippet dem alle, og dog med det forbehold at de selvfølgelig skal være modeller der er beregnet til 230 v køleskab/fryser og emfang må gerne tilsluttes forlængerledning, de fleste ovne samt opvaskemaskiner kræver mere end en fase så det kan man ikke, men mindre det er bordmodeller, men de kan jo ikke alle tilsluttes på den samme gruppe da denne i så fald vil blive overbelastet og skikringen vil slå fra..

ok, så det vil sige, at man fx gerne må sætte en forlængerledning på køleskabets ledning for at kunne nå hen til en stikkontakt i væggen? Og tilsvarende med et Emfang?

Synes nemlig at have hørt at man ikke må det...pga. risiko for overophedning af forlængerledningen som typisk har en tyndere diameter/mindre kvadrat. 

 

Ikke noget problem med et køleskab da det ikke bruger ret meget strøm en typisk køleskab i dagbruger vel typisk mindre en 500 watt på et døgn mange tv bruger 300 watt i timen !!!! Altså ikke noget problem når vi snakker køleskab
der er lidt begrænsninger vedrørende forlængerledninger, jeg kender ikke reglerne helt præcist.

Men jeg mener ikke du eks. må bore et hul i et skab og føre forlængerledningen igennem, det samme med et skillerum. (Man må ikke trække strøm fra et rum til et andet med forlængerledninger)
Hvad med et frithængende emfang? Hvor mange watt trækker det ca? Og er det ok med en forlængerledning og så tilslutning på loftet i en stikkontakt?
Annonce
Skrevet af ntchm på 04-03-2015 13:59

Hvilke af nedenstående køkkenprodukter må man tilslutte strøm ved brug af forlængerledning? (Med jord).

 

Køleskab

Fryser

Emhætte/emfang

Opvaskemaskine

Indbygningsovn

 

 

Du må tilslutte alle ovennævnte brugsgenstande med en forlængerledning, sålænge forlængerledningen opfylder kravene til belastning. Om forlængerledningen skal være med jord afhænger af om brugsgenstanden kræver en tilslutning til jord. Forlængerledningen må ikke føres fra et rum til et andet f.eks. gennem et hul i en væg.

 

At det så vil værte upraktisk med alle de forlængerledninger er så en anden sag.


fase
Er en forlængerledning op gennem loftet ikke fra rum til rum? Fx ved frithængende emfang
Watt i timen er en herlig enhed :-)
Hej..


Bruger selv via noget hobby forlængerledninger en del, hvilket ikke er et problem, men i denne hobby er det direkte ulovligt ikke og have jord på alt mit udstyr, og næsten alt jeg køber bliver leveret med shuko stik som så bliver klippet af og dansk jord monteret istedet.
Så bare husk hvis nogle af apparaterne er med shuko stik så klip det af og monter istedet et dansk stik med jord. Jord er jo som en beskyttelse til dig.
Og personligt synes jeg det er spild af penge ikke og få forlængerledning med jord. Forskellen er ikke så stor.

En længere oppe skrev at ikke alle maskiner køre på 230. Idag kører næsten alt i alm husholdning på 230 volt.

Men ønsker du og købe eller lave forlængerledninger så husk og køb dem med rigelig stor lednings diameter. Den typiske er 0,75 mm2 personligt kører jeg som minimum 1,5 på alle mine. Dette forhindrer ledningen brænder af. Et sted på nettet kan du finde en oversigt over hvor mange watt du kan trække igennem de forskellige tykkelser ledninger.


Mvh Brian
Hvis 230 volt ikke er nok, findes der jo også forlængerledninger til 400 volt....

Hvis man ikke nænne at klippe det originale shuko stil af, findes der en adapter, så man kan bruge en "dansk" kontakt med jord-
http://www.harald-nyborg.dk/p1888/adapter-til-schuko-stik
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis