Overdækket terrasse

Hej

Jeg skal have lavet en overdækket terrasse, jeg har valgt at gøre det med 10mm kanalplader, da jeg synes det er en del pænere end trapezplader og de holder også meget bedre! Men jeg er blevet lidt i tvivl om hvormange stolper jeg skal have til at bære det. 

Overdækninger bliver 6,5 bred og 3,5 lang hvor de 0,5 er udhæng.6 plader af disse  ( http://www.willabgarden.dk/produkt/10-mm-sommer-/2336-886 ).

Jeg vil bruge 97x97 stolper, med en overligger også i 97x97 og så 47x100 spærtræ med lægter på tværs. Men hvor langt kan spændet mellem stolperne være?

Er det en bedre måde at gøre det på?

Mvh Frederik

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er noget jeg ikke kan regne ud.

Du skriver 6,5 m x 3,5 m  = 22,,75 kvm

Plader kan købes på 3,5 m x 2,235 m og ved 6 stk giver det 47 kvm

Så jeg synes at 3 plader er ok. Men der er måske noget jeg overser.

Og så ville jeg bruge en noget højere overligger. f.eks. 45 x 145 mm og save et hak 1/2  ind i stolper øverst.som overligger kan sidde i.  Så kan de nok stå med 120 cm afstand


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hmm, hvis du nøjes med 47x100 spærtræ på et frit spænd på 3 m, - så tror jeg, at du lige for en sikkerheds skyld, skal lave en aftale med vejrguderne om ikke at drysse noget sne på din overdækning

Med en afstand på 60 cm mellem dine spær, så skal du op på 45x145 spærtræ, ved et frit spænd på 3 m, hvis jeg læser følgende tabel rigtigt.

http://gyazo.com/dc215c5885581ca03eec93b422fd4a97

 

Ev Elmand> Det er fordi der er 2 plader i linket:-)

Djaydjay> takker, jeg prøvede at finde sådan en oversigt uden held!

 

Hej igen
Nu skal jeg igang med min overdækkede terrasse, men er stadig ikke helt sikker på hvor langt jeg kan have mellem stolperne... Jeg støber stolpesko ned og bruger 95x95 trykimprenerede stopler til både de lodrette stolper og overliggeren. Vi regner med at lave noget "væk" i ca en meters penge og der skal være en åbning de første 1,2m fra venstre da terrassedøren fra huset også er det, så er der nem gennemgang. Men hvormange stolper skal jeg have mellem stolpen efter åbningen og så det modsatte højrne? 2 giver et mellemrum på 1,8 og 1 2,7... 

En anden ting, jeg vil gerne undgå en stolpe op ad husmuren til højre så er det muligt at fæste overliggeren mod huset med et beslag, eller er det slet ikke nødvendigt?

Jeg vil jo gerne have så få stolper som muligt da det jo ikke ser så godt ud
Der kommer et 10mm plast termotag på toppen ovenpå 45x45 tværregler.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis