Ny sandfangsbrønd, til ny faskine

Jeg skal til at lave ny indkørsel her inden for den nærmeste fremtid, og da min faskine også er tilstoppet, har jeg planer om at ligge en ny ned i samme omgang, når nu maskinerne er der til det.Jeg har tænkt mig at ligge denne faskine ned, da den er nem og hurtig at grave ned, og montere. http://www.10-4.dk/varer/VVS/Kloak-og-aflob/Faskiner/Plastmo-faskine

Jeg ved ikke om jeg skal skifte min sandfangsbrønd ud. Den er fra 1968, og sidst da jeg lige kiggede hurtigt ned i den, så det ud til at der var vokset nogle mindre rødder ind igennem den, fra et taks træ som tidliger har stået lige ved siden af den. jeg håber da den kan genbruges, men hvis ikke så skal der jo en ny en i. Men der er jeg lidt på bar bund. I første omgang tænkte jeg på sådan en her http://www.wattoo.dk/tagnedloebsbroend-200-110mm-korr-wavin-192925196

Men den er vist ikke god nok, da jeg på kommunens hjemmeside kan finde følgende tekst under dimentionering: "Før faskinen placeres en sandfangsbrønd på mindst 70 liter." og det kan jeg ikke lige se at den er?  Jeg har så kunne google lidt rundt og finde flere der i mine øjne virker ens, men som sikkert er lidt forskellige.

http://www.tyskvvs.dk/catalog/product/view/id/135055/s/315x110mm-70l-pvc-brond-m-las/category/98554/

http://www.tyskvvs.dk/va/bronde-og-tilbehor/sandfangsbronde/315-mm/wavin/315x110mm-70l-pp-brond-m-las.html

De 2 ser ens ud, men hedder noget lidt forskelligt. Hvad er forskellen, udover materialet? Og findes der en anden model som er billigere. (lidt nærrig er man vel)  og hvordan laver man tilslutningen til den. Kan i evt linke til de produkter der skal bruges? For med tagnedløbsbrønden i det aller første link, giver det hele jo sig selv, men ikke lige med de 2 andre.   

Og et hurtigt tillægs spørgsmål. Hvor stor tagflade har jeg?   mit grundplan er 100kvm, og har en lille taghældning. Så med lidt hjælp fra google giver det 100*1,3 = 130kvm. Er det det tal, jeg skal bruge til at dimentionere efter, eller er det kun 100Kvm, da det er det grundplan, som skal afvandes?
Håber i kan hjælpe mig.

Jeg skal til at lave ny indkørsel her inden for... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hehe. Du kommer bare med dem

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hvis dit regnvand er tilsluttet offentligt kloak skal det være en autoriseret kloakmester som skal udføre det, er dit regnvand tilsluttet en faskine må du selv lave det..

Hvis det er en tagnedløbsbrønd du skal bruge er det sådan en her du skal bruge
http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-Broende-og-opfoeringsroer-Rendestens-og-tagnedloebsbroende--Tagnedloebsbroend-200mm-pvc-m-90gr-boejning-m-drejlig-Top-182610.html

Mvh
Kim Jensen

Hej

Min hverdag består i væsentlig grad af at hjælpe folk, der har fået udført projekter, sådan som håndværkeren/entreprenøren "plejer at gøre det", uden at denne læser monteringsanvisnigen/kravene, og det giver alle parter en del problemer, og ofte især økonomiske problemer for den udførende.

Altså lyt tll Den Studerende Bygningskonstruktør (i hvert fald lige i dette tilfælde )

Skrevet af Orla Nautrup på 07-03-2015 12:27

Altså lyt tll Den Studerende Bygningskonstruktør (i hvert fald lige i dette tilfælde )

 

Ja nogle gange kan jeg sige ting, der bare er en smugle hul i hoved, på grund af min egen meninger men erkender så også min fejl til sidst og får en ny ingangs vinkel

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
til den studerende: hvor står der at en fodbøjning SKAL være 10cm i jorden? hvis det var tilfældet ville toppen af den videre rørføring stikke op af jorden idet man altid i forbindelse med kloak regner med dybder målt fra terræn til bundløb i rør, men det har din far måske ikke fortalt dig?
med hensyn til fald på en regnvandsledning efter sandfangs brønd, så er minimumskravet 10 promille, ikke 20, det burde du da vide, det er basal børne viden inden for kloak.
din mening om brug af fodbøjninger til til et tagnedløb, er kun god for én og det er grossisten, og skidt for pengepungen, de bruges til eksempelvis afløb fra toilet, faldstammer, evt gulvafløb inde i bygninger, men sgu ikke ude i jorden.
du har helt sikkert en masse viden om rigtig mange ting, men syns efterhånden du burde afholde dig fra at kommentere på kloakspørgsmål
beklager opstødet illisher, kan se du er fra 3600, hvis du ikke allerede har klaret den her i weekenden kigger jeg gerne ind forbi og svarer på spørgsmål ellers smide du bare en pb
Jeg har ikke lavet det endnu. Det bliver først sat igang omkring sommer, hvor det passer med noget ferie, og vi ikke længere har så travlt på arbejdet.
lækkert tilbud, det vil jeg holde dig op på kan godt være jeg sender en besked når jegs tår og skal til og igang. Tak
Skrevet af JR-Anlæg på 08-03-2015 14:03
til den studerende: hvor står der at en fodbøjning SKAL være 10cm i jorden? hvis det var tilfældet ville toppen af den videre rørføring stikke op af jorden idet man altid i forbindelse med kloak regner med dybder målt fra terræn til bundløb i rør, men det har din far måske ikke fortalt dig?
med hensyn til fald på en regnvandsledning efter sandfangs brønd, så er minimumskravet 10 promille, ikke 20, det burde du da vide, det er basal børne viden inden for kloak.
din mening om brug af fodbøjninger til til et tagnedløb, er kun god for én og det er grossisten, og skidt for pengepungen, de bruges til eksempelvis afløb fra toilet, faldstammer, evt gulvafløb inde i bygninger, men sgu ikke ude i jorden.
du har helt sikkert en masse viden om rigtig mange ting, men syns efterhånden du burde afholde dig fra at kommentere på kloakspørgsmål
beklager opstødet illisher, kan se du er fra 3600, hvis du ikke allerede har klaret den her i weekenden kigger jeg gerne ind forbi og svarer på spørgsmål ellers smide du bare en pb

 

Jeg har ikke sagt det er et krav at den skal have et fald på 20 promille? Jeg siger hvis den skal vær selvudrensene. Men ja, jeg kan se i SBi 185 på side 83, at hvis der tilkobles et sandfangsrør anes 10 promilles fald som selvrensene, min fejl. Det er ved spildevand det hedder 20 promille.

Må tjekke op på talene til en anden gang,

Når der henføres til fodbøjning i kloakmester arbejde - en håndbog, sbi 185, samt Efteruddannelsesudvalget for bygge/anlæg og industri - Udarbejdelse af afløbsplaner for enfamiliehuse. Derved kan jeg ikke se formålet at afvige fra dette.

Hvis du vil gå efter personen. Så skriver du mig lige en privatbesked i stedet for, det pjat der makker! og jeg vil da gerne vide. hvad jeg ellers har gjort af fejl andre steder. siden du skal komme med den idiotiske udtalelse!

Hvis du har nogle inndvendinger til MIG, så skriver du en privatbesked med dt problem og en forklaring og så tager vi den derfra .Forumet er til den slags Udtagelser!

Jeg synes nu mine svar var brugbare. og hvis jeg lavede en fejl, der handlede om promillen så kunne du eller den anden jo rette mig og sige det modsatte. sværre er det ikke, uden at frembruse sig på den tåblige måde.

Og kan slet ikke se hvorfor du skal blande min far ind i dette?

Undskyld jeg siger det. Men jeg synes sku du er en klaphat, i forhold til din frembrusning. har overhoved ikke på noget tidspunkt nedskrevet dig på nogen måde i forhold til klaokarbejde.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej igen allesammen. Så er nærmer jeg mig dagen hvor vi starter. Jeg får en bekendt til at hjælpe mig med at grave ud, ligge faskiner og brønd i jorden. Han arbejder som entreprenør til dagligt, og kender alt til det, jeg skal bare sørge for at få bestilt materialerne hjem. Så får lige at sikre mig jeg ikke har glemt noget, håber jeg i lige vil kigge min kurv igennem, og se om der skulle mangle noget.
http://www.billigvvs.dk/kurv/load/?savedbasket=7247e191c3f07c4a78c6dcaafe468b77

Antallet af faskiner er ikke fast endnu, men regner med der bliver omkring 6-8 stykker. Det er jo "kun" 100m2 grund area der skal afvandes, Men vil hellere overdimentionere med 50%, så man er på den sikre side.
jeg vil lige lave en nedsivnings test i haven, som plastmo beskriver her. http://www.plastmo.dk/produkter/faskine/kom-godt-igang.aspx
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis