Træterrasse eller flisebelagt terrasse, anbefalinger modtages gerne

Hej

Vi skal have anlagt have og dermed også terrasse.
Vi er i tvivl om hvad vi bør vælge, om det er træterrasse eller flisebelagt. Hvad vil I anbefale og hvorfor?

Venlig hilsen

Fam. dam
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Flisebelagt / belægningssten ville jeg vælge. Uden at have regnet på tror jeg det er billigst, det er mere vedligeholdelsesfri, og jeg tror det er pænere i længden. der er mange muligheder for at lade fantasien løbe løbsk med mønstre .

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
bestemt fliser, vil du gøre det billigt kan man også købe brugte fliser. Trø er skønt at gå på men det Skal behandles Hvert år. jeg vil til enhver tid vælge beton sten, og lav den nu stor nok, så når der er havefest, så at man ikke risikere at alle skal flytte sig når en skal på toilettet. Jeg er gået lidt amok med taresser vi har en have på 60 kvm, har 3 taresser,i forskellige størrelser, alt efter hvad humøret et til med hensyn til sol og skygge. Den nyeste er ikke så stor og er lige ved siden af vores bålsted, så vi nu kan hygge, med bål mad og snobrød.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.

Henrik S mon der ikke mangler et - 0 - eller 2 i dine kvm


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis det skal være lidt lækkert og ikke billigst mulig, så ville jeg vælge 2cm tykke keramiske fliser.
De kan lægges direkte i afrettet sand.

De holder sig pæne meget længere end både beton fliser og træ.
Jeg har gennem årene ændret tre terrasser t il TRÆ! Og vi har ikke fortrudt et sekund. Utroligt behageligt at gå på (NEJ, det bliver ikke glat i vådt vejr) Du kan gå ud og ind af huset uden problemer med bare fødder. Det er betydeligt varmere end fliser, er tørt meget hurtigere efter et regnskyl og så skal en ganske alm. planke af fyr ikke oliebehandles oftere end hvert 4. år, og det foregår med en langhåret malerrulle på et skaft. Den sidste terrasse jeg byggede (70 kvm) kostede ca 12.000, men man skal være vaks med trælastens tilbud.
Vi kom af med alle fugerne der skal gåes efter, de grønne plamager og flisepesten. De iskolde sten at sidde med bare fødder på, og børnebørnene slår sig ikke halvt fordærvet ved at falde!

 

Annonce
jo der mangelr et 0, det er 600 kvm

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.

Jeg syntes det er et svært spørgsmål, fordi der findes mange typer fliser/sten og der findes mange typer træ, og endnu flere måder at lægge dem på.

Men kik dig om i din have, har du noget i forvejen der skal passe ind (indkørsel, stakit, hegn osv) det næste er ønsker, og sidst men ikke mindst pengepungen

Personligt har jeg herregårds sten på den store terrasse (de lå der da vi købte huset), men har planer om at lave en træterresse i den anden ende af haven i forbindelse med et skur, fordi der er lidt fugtigt og så kunne det være rart at blive hævet de de 15-20 cm.

Ude foran har jeg en lille fliseterresse af nogle 40x20 fliser, lagt i halvforbant.

Det eneste jeg ikke vil anbefale er at du bruger de der nonwood (plastik) terressebrædder, da jeg har hørt at de bliver varme som et ondt år på en varm sommerdag, så du skal have sko på for at træde på dem.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

yeps, non-Wood terrasse"brædder" flækker let og giver nogen fandens grimme splinter, hvis man ikke forborer og undersænker korrekt. mht fliser, så tænk på alle de dejlige timer med mos- og snavsfjerning i fugerne!


 

Mine forældre fik for få år siden anlagt en træterrasse af noget svinedyrt træ - og det så bare godt ud. Og det ser godt ud hvert år, i nogle få måneder efter terrassen får olie!

Derfor har jeg selv valgt at lave en terrasse af havefliser i beton. Og ja, før eller siden kommer der alger i fliserne og ukrudt i fugerne (særligt hvor havefliserne ligger i skygge). Imidlertid tager det ikke lang tid at sprøjte fliserens en gang om året og fylde fugerne op med fugesand en gang om året. Med denne beskedne forebyggelse, reduceres forekomst af ukrudt og ofte undgås alger helt.

Skulle du vælge at lave en terrasse med fliser, kan jeg anbefale dig denne vejledning: http://www.fc-beton.dk/anlaeg-en-stabil-terrasse_467.html
Lidt gammel tråd.
Men vi skal igang med at rive fliseterressen op og erstatte med træ.
Træ er så meget bedre at gå på. Føles som en forlængelsen af stuen om sommeren.
Fliser giver ikke mindre vedligehold. Tværtimod vil jeg sige!
Fuger og fliser skal plejes og der skal fejes KONSTANT så man ikke føler man render rundt med skidt under fødderne og slæber skidt ind i huset.
Vi gider ikke sten mere.

Mvh 

Søren H. Christensen
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også