Væghængt brændeovn hvad med skorsten ?

Vi ønsker at få en brændeovn i vores stue igen.
Det vil sige at den gamle var pillet ned og skorsten faktisk også var fjernet inden vi købte huset.
Derfor vil vi gerne i forbindelse med renovering af vores stue hus have genetableret brændeovne noget skorsten.
Vi er dog i tvivl om hvordan, da vi ønsker en væghængt brændeovn.
Den kommer til at være i spisestuen opholdstuen og have ryggen mod tv stue.
Kan man trække en stålskorsten inde i væggen eller er man nød til at mure en stenkerne op i hjørnet af tv stuen for at få den op og hænge, også forbinde den igennem væggen. ?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan ikke trække en stålskorsten inde i væggen. Men man kan både have en skorsten "muret" i hjørnet og en stålskorsten ned langs væggen. Når jeg skriver "muret" er det fordi det reelt er nogle skorsten blokke der stilles over hinanden. Det er ingen problem indenfor. Det er derimod en større opgave at få den op igennem taget og få skorstens pibe og inddækning tæt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kender godt til det blokke system med skorsten, havde bare håbet på man kunne lave et mere "Clean" look en som så.
Men et alternativa er vel så at lave en skorsten af blokke som går op i mellem væggen af spisestuen og tv stuen også lave væggen lige så bred som dette ? så længe de bare laves i brændfrit matriale (mursten) går jeg udfra er godt nok ???
Disse blokke kan pudses, og tapetseres eller males. Jeg tror nu nok at skorstensfejer skal kunne se 3 sider i forbindelse med brandeftersyn. Men det må du spørge fejer om. Det er en af deres opgaver at rådgive folk. Og det altid billigere at gøre det rigtig 1. gang
Det er jo ikke let at komme med forslag når vi ikke ved hvad muren består af o.s.v. så tag evt et billede og sæt ind.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også