Maling og spartling af betonloft

Hej.

Jeg fik den "gode" ide at dække de lange riller der typisk er i betonloftet i nyere lejligheder. Min ide var at bruge hvid letspartel et par gange og så slibe indtil fladen var plan. Herefter ville jeg male det over et par gange og så håbe at det ikke kunne ses.

Problemet er bare at den hvide spartelmasse kan ses igennem malingen der hvor revnen før gik ind. Også efter 4 gange maling. Når jeg mærker efter er fladen helt plan, men der hvor revnen "går ind" er det mere hvidt. Det kan især ses når solen skinner ind på det.

Er der nogen der har nogle råd til hvad jeg kan gøre for at dække det mere til? Jeg er ikke så erfaren med spartel, men jeg har hørt at man kan putte noget grunder på først og så male bagefter?

Dbh.
Morten

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke bare en dårlig maling du har brugt? :-) hvilken maling er det?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Så er det nok den manglende grunder der er årsagen. Selv om man skulle tro at betonen var mættet efter 4 lag maling.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
OK, så hvis jeg nu grunder og så maler igen så burde det ikke kunne ses?
Det er pga. dit underlag er forskelligt, hvorfor malingen får forskellig overflade, og derfor får forskellig "farve" grundet forskellige reflektioner af lyset.

Du kan "fikse" dette på flere måder:

1) Tapetsering
2) Spartling over hele loftet, efterfulgt af slibning og ny maling
3) Grunder og/eller "problemløser" kan nogle gange få etableret en brugbar tekstur der gør det hele ensartet at se på, men dit problem ligger i overfladen der males på er flere forskellige materialer, så det er ej sikkert du kan få et tilfredsstillende resultat på denne måde.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej Steensen

Tak for dit svar. Jeg tror også det er problemet, men hvordan kan det så være at det ikke er et problem når jeg spartler mellem gipsplader og efterfølgende maler? Er det fordi det er i loftet?

Steensen er det ikke bare så simpelt, som at malingen ikke dækker lige godt da underlaget ikke er ensartet mættet/grundet? Hvis underlaget er det, har det så overhovedet noget at gøre med refleksioner?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Et andet eksempel for at illustrere hvad problemet er: Hvis du maler oven på et korn 80 sandpapir og en korn 800 sandpapir, så kan du selv forestille dig hvor mange lag der skal til, for at opnå samme overflade + glans på begge overflader.

Det er det samme med beton vs spartel-masse, afhængigt af hvilken tilstand betonen var/er i oprindeligt.

Mht. gips vs spartelmasse, er det stort set samme materiale og overfladen efter slibning af spartelmasse (polyfilla) ligner overfladen af gips, og begge dele suger en masse maling de første mange lag.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også