Lægge rist ovenpå rist i kældergulv?

Hej

Er ved at lægge fliser i gangen i kælderen. Der er et gammelt afløb med rist over. Det er ikke så pænt og nu jeg er i gang med at lægge fliser tænkte jeg om man måske kunne lægge en ny rist ovenpå? Den gamle rist er støbt ned og kan ikke tages af (se billedet). Så enten skal den vel bankes op og skiftes (med risiko for at rør osv. går i stykker og at det HELE skal skiftes), eller lægge en ny rist ovenpå?

Hvad kan der lade sig gøre? Det er selvfølgeligt mest af æstetiske årsager, for afløbet virker fint (lugter dog når vandlåsen løber tør )

Takker

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En multi-sliber, lidt forsigtighed og en masse skære-skiver plus tid.

Så skulle du nok kunne få skåret den fri, og stille og roligt få plads til en ny rist eller en helt ny dræn enhed.

 

Det afgører diagonal målet på risten:
Pythaguras læresætning: A²+B²=C²
15²+15²=450 ==>21,2cm
Så svaret er NEJ

18²=X²+X² ==>X²=18²/2 ==> X=12,72cm er MAX side mål ved en diameter på 18cm i den gamle rist.

 

Skrevet af JennerHolm på 02-03-2015 13:19

Hej

Er ved at lægge fliser i gangen i kælderen. Der er et gammelt afløb med rist over. Det er ikke så pænt og nu jeg er i gang med at lægge fliser tænkte jeg om man måske kunne lægge en ny rist ovenpå? Den gamle rist er støbt ned og kan ikke tages af (se billedet). Så enten skal den vel bankes op og skiftes (med risiko for at rør osv. går i stykker og at det HELE skal skiftes), eller lægge en ny rist ovenpå?

Hvad kan der lade sig gøre? Det er selvfølgeligt mest af æstetiske årsager, for afløbet virker fint (lugter dog når vandlåsen løber tør )

Takker

 

Hvorfor tror du ikke risten kan fjernes? Den er formentlig ikke født på stedet!

 

Prøv at se om ikke der er mrindst  2 skruer, som holder risten fast. Hvis du skruer dem af, kan du fjerne risten og gå videre derfra med en firkantet rist.

 


fase
Jeg kunne ikke fjerne den. Skar et hul med vinkelsliberen og støbte et nyt afløb med vandlås ned i den gamle, det gik fint :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis