Har vi en portmontør på LDS?

Hej LDS

Jeg har købt en brugt Crawford port type 212, den type der folder sig opad, den ser således ud:

Den er i rigtig fin stand, så det er jo bare dejligt.. Men hos ASSA-ABLOY som laver Crawford siger de at de ikke har en monterings manual til den slags port, selv om det er dem der har levereret den :/ Jeg kan jo nok beregne mig til hvor skinnerne skal sidde, mine bekymringer går lidt på fjederne og hvordan man sørger for den rigtige spænding, og hvordan man spænder dem, og placering af sensorer Er der en LDS'er med erfaring på området?

Selve montagen af porten er jeg ikke nervøs for det er jo ret nemt at gennemskue, men der er lidt med magner i siderne også videre som jeg gerne ville vide..

Nogle gode indputs?

 


Mvh

Morten

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er ikke nogen der byder ind. og jeg er heller ikke portmontør, og har slet ikke erfaring med crawford. Men jeg vedligeholder Lindab og Nassau, desuden har jeg selv tilpasset og monteret en port i min egen garage. Derfor kan jeg kun give dig nogle generelle råd ang. portmontering.

De lodrette skinner monteres tættest på væggen forneden, og ca 50-60 mm længere fra øverst. Når du så skal montere portbladene, stilles naturligvis først på gulvet, og der monteres bundrulle  og hængsel med rulle så gummi lige netop er tæt imod væggen. Så stilles nr. 2 ovenpå på samme måde. Rullen øverst på den kommer så lidt længere ud, fordi skinner er lidt skrå væk fra muren. Hænsler monteres også på midten. Sådan fortsættes til du er helt oppe.

Når så porten kommer til at køre, vil gummilister hurtigt forlade væggen på grund af den skrå skinne. Så slides de ikke unødigt hver gang porte åbnes.

Der er sikkert et typeskilt på et af portbladene, som siger nogen om portvægt og antal omgange fjedre skal strammes. (fjederturn) Inden du strammer fjedre kan du male en stribe hen på langs af fjedre. Så kan du let tælle hvor mange omgange de er blevet spændt.

ADVARSEL. Der er tidligere nogen der er kommet slemt til skade ved at stramme portfjedre.

Man skal bruge 2 stk ca. 20-25 mm jernstænger 500 mm lange. De skal så være drejet ned i den ene ende så de passer ind i huller i beslag for fjeder. Når så fjederen er løsnet, kan man stikke en af stænger ind i et hul i beslaget, dreje en kvart omgang, sætte den anden i næste hul og dreje videre, og den første bliver fri til 3. hul. Sådan fortsættes til antal omgange er opnået. Den sidste stang du har i fastholdes medens du  spænder de 2 skruer ind i akselen. De fastholder beslaget på akselen. Stangen løsnes forsigtig så du ser at skruer kan holde fjeder på plads.

Når begge fjedre er spændt ens, og korrekt, skal porten kunne løftes manuelt og stå stille i den stilling du efterlader den i.

Styring på du finde manual til på nettet.

Jeg kender da et portrep. firma ret godt, så måske kan de hjælpe med manual men forsøg på google først

 

 

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Tak for indputtet, super med nogle pointers, nå man nu er helt grøn på det område
Hvis jeg forstår dig ret så skal skinnerne monteres, så porten hælder indad i toppen, er den så tæt? eller skal jeg så fabrikere noget der gør at den er tæt, noget metal beslag eller lignende? Hmm måske jeg skulle se nærmere på skinnerne, om de faktisk hælder lidt ind i toppen.
Ja jeg har læst at de fjedre skal man passe på! der står kun at porten vejer 83 kg, men ikke noget med fjeder turn, og der er allerede maling på dem, så det er klart. Hvor mange gange skal de fjedre rundt sådan ca, snakker vi 1 eller 5 omgange? bare så jeg har noget at starte med, når den tid kommer

Ang. manual så har jeg søgt op og ned på nettet, men kan kun finde manualer for deres privat porte, og intet på industri.. Jeg har fået en brugermanual fra Crawford, men der står intet om montering og den slags i manualen :/

Mvh

Morten

Jeg har lige kigget på et par Nassau porte Det er fra 7,8 turn til 12,5 turn Men det kommer jo både an på port vægt og hvor kraftige fjedre er.

Jeg blev selv klar over hvor svært det er at forklare. Så jeg har nu lavet en skitse så du kan se hvad jeg mener. Og jeg er sikker på at du kan se systemet når du får det pakket ud.

Jeg ved ikke om det præcis er samme port som du viser et billede af. Men jeg kan se på den malede streg at den har fået ca. 5 turn.

Og undskyld jeg ikke har set ordentlig efter. Jeg troede det var en ledhejseport, altså en som lægger sii op i en vandret skinne. Jeg kan se at det er en der folder sig sammen. Så er det ikke sikkert at hele min forklaring stemmer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er kraft stejlme godt set, jeg synes nemlig at jeg har set om jeg kunne se farverne på fjedrene på billedet, men måtte gi fortabt   (for ja det er lige den port) Det med vinklen ved jeg ikke rigtigt om passer på sådan en klap port, begge skinner er faste, og sidder fast på hele rammen, jeg har taget et billede af toppen af den ene ramme, og farvet hvad jeg tror er de to løbebaner med rød og grøn.

 


Mvh

Morten

Annonce
Du skal naturligvis bare montere dem som de er lavet. Min tegning er jo til et anden port princip. Når du skal i gang ville jeg lægge det hele på gulvet, sådan som en "eksploderet" tegning. Så er der oftest nogle ting der forklarer sig selv.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja det lyder som en fornuftig ide, der er bare en hulens masse små beslag og alt muligt andet jeg ikke aner hvor skal sidde

Mvh

Morten

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også