Forstærkning og lyddæmpning af gamle gipsvægge

I forbindelse med omtapetsering af vores entregang har jeg pillet det ene lag gips af vores gamle gipsvægge (2x 1 lag gips på træskelet) for at lydisolere det og samtidig lave spån + gips (altså 2 lag) på siden mod gangen. Dette for at gøre væggen lidt mere robust og lyddæmpet.

Da vi allerede har tapetseret på værelsessiderne er vi nødt til at nøjes med 1 lag gips her.

Konstruktionen bliver derfor: 1 lag gips - 55mm isoleret træskelet - 1 lag spån - 1 lag gips. Er der noget yderligere jeg bør gøre for at afstive væggen? Kan det hjælpe at skrue 45mm stålreglar på træskelettet eller nytter det ikke noget?

Jeg føler nemlig at disse vægge er temmelig spinkle...

MVH Anders

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan spinkle? Giver de sig hvis du presser på dem?

Mvh. Christian M
 

Hvis jeg hamrer på dem kan jeg høre billederne der hænger på bagsiden klaprer. Faktisk kan et smæk med hoveddøren forplante sig hele vejen ned igennem vores 6 m lange gang og få billederne inde i stuen til at klapre :-/

Der er nok ikke så meget at gøre, men hellere spørge - måske var der nogen der havde et fif!

Samme opbygning som mine i sommerhuset. ( 40 år gammelt )

På grund af fugt ( buler ) på nogle af væggene har jeg skiftet dem til Fermasel fibergips - plader. De er noget tungere og virker mere " døde " end alm. gipsplader - det var måske en ide ?

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hm. Umiddelbart kan jeg ikke se hvor du kan gøre, udover at rive det ned og bygge væggene op i noget mere "kraftigt" træ om så sige. Men om det virker, er ikke til at sige.

Om det vil virke med Fermacellplader på væggene i stedet tør jeg ikke svare på. Men min umiddelbare tanker er at det ikke hjælper på lige præcis dit problem.

Mvh. Christian M
 

Din ide med at skrue stållægter på eksist lægter er god. Dog ville jeg bruge trælægter, som både limes og skrues på eksist skelet. Dette for at skabe mest mulig sammenhæng. Og så, så tunge plader som muligt.
Væggen bliver tykkere og gangen bliver smallere.

Venlig hilsen
Knud
Annonce
Skrevet af Christian M på 01-03-2015 19:43

Om det vil virke med Fermacellplader på væggene i stedet tør jeg ikke svare på. Men min umiddelbare tanker er at det ikke hjælper på lige præcis dit problem.

Ja, det er svært at sige - men der hvor jeg har skiftet til Fermacel giver det sig ikke så meget når jeg lukker en dør lidt fast i som før.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak for de gode svar.

Gipsen er desværre allerede indkøbt - så fermacell er lidt for sent, selvom det egentlig kunne lyde som en god løsning.

Jeg har købt 70mm isolering til 55 mm hulrummet, da jeg ikke kunne finde noget der passede "lige på", og skønnede at 70mm var bedre end 45mm + 10 mm luft. Men kommer til at tænke på om isolering som bliver "presset lidt" måske har den modsatte effekt?

Så skulle man måske alligevel overveje at bygge 70mm stålreglar på træskelettet, men det giver unægteligt lidt mere arbejde i top og bund, hvor jeg så skal påbygge 15mm på en eller anden måde. Plus væggen bliver noget tykkere.....
Nej, 70mm isolering i 55mm hulrum er faktisk ringere end 45mm + 10 mm luft, så 45mm ville jeg skifte det til.

Er det plads nok, ville jeg opsætte en en væg yderligere uden på den anden, vil give en væsentligt forbedring i lyddæmpningen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis