Fibercement beklædning

Hej lds-folk.

Jeg skal til at bygge en isoleret garage, og vil beklæde den med fibercement.

Ivarplank er jeg ikke så begejstret for, pga. klink monteringen.

Jeg tænker mere på nogle paneler på 120x 60 el. 80 cm. Farven skal være mørk antrasit eller sort.

Er der nogle, der har erfaringer med disse produkter? Det siges at nogle af dem blegner i solen inden for få år

Da de ikke skal monteres helt tæt, skal der være en vejr-bestandig underdug.

Mvh. Søren 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skal det forstås således, at det er det færdige udseende du ikke er så vild med, mht. Ivarplank?

Skrevet af StenKrog på 01-03-2015 12:26

Skal det forstås således, at det er det færdige udseende du ikke er så vild med, mht. Ivarplank?

Ja, det er udseendet af klink-monteringen, jeg synes tiden er løbet fra.

 

 

At mene at tiden er løbet fra en klassikere som klinkebeklædning er bestemt ikke let at begrunde objektivt og sagligt. At modefænomener i perioder kan skubbe klassiske løsninger i baggrunden, er en anden sag. Det er der nu ikke meget der peger på er tilfældet med klinkebeklædning til garagebyggeri, når man ser sig omkring. :-)

Anyway, smag og behag er heldigvis forskellig, så tilbage til dit spørgsmål. Indfarvet fibercement falmer ligesom alt andet i verden der er kunstigt indfarvet. Det findes ingen menneskeskabte farver der ikke blegnes at solen. Generelt kan man sige, at rød er den farve der blegner mest, medens gul, hvid og beig skulle være blandt de mest modstandsdygtige. Et af de helt store problemer med fibercement er imidlertid, at den er meget modtagelig for mug, mos og skimmel, der misfarver pladerne. Det er nødvendigt jævnligt at afrense og male, hvis ikke du er til jordslåede eller solblegede farver. Nutidens fibercement spåes iøvrigt en levetid på 20 - 25 år, hvilket svarer til en træbeklædning. Det allersværeste ved at beklæde garager med plader, er uden tvivl at undgå, at det kommer til at se hjemmelavet ud på den trælse måde ;-)

God fornøjelse med projektet. :-)

Når du nu er så "kræsen" kan jeg da kun anbefale dig at bruge naturskiffer. Det har da holdt i naturen i millioner af år, for det blev hentet i skifferbrud i Nordspanien.  Det kan så nok holde "din tid ud"

Jeg har brugt det på siderne af min kvist, så der var det ret overkommelig.

http://www.kongebro.com/dk/naturski...kifer.aspx

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
^^Kombineret med lærketræs lister^^
http://superwood-woodblog.blogspot.dk/2011/09/et-moderne-kolonihavehus.html

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Kongebro skiffer er noget af det pæneste der findes.

Både rocklett og eternit fåes også i mindre mål som feks 1200 x 600mm som ser pænt ud opsat i felter.

Har du overvejet Rockpanel? http://www.rockpanel.dk/
Det er noget nemmere at arbejde med.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også