Sejl. Farvning

Sejl, kan de farves ?. Har nogle sejl der er rust pletter og jordslået, ser gamle ud og så var tanken, om man kan farve dem med et eller andet. Farven er lige meget rød-sort-blå-gul betyder ikke noget.

Alle muligheder er åbne, har noget gammel sejl jeg kan prøve på,  men hvad kan bruges ???.

Per.Albin-vega
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke alle tekstilfarver der duer på kunststoffer - det er nok en god ide at lave en prøve.

Det er måske også nemmere at rengøre end at farve?

Det har længe undret mig at man ikke kan købe farvede sejl. Det må da være en oplagt mulighed for sejlmagerne at få noget ekstra omsætning, når konen opdager at de pastelblå man har, ikke længere er på mode, men nu skal være peach
Det kan jo også være at farverne ikke holder så godt i længden?

MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Hej Per

Du kan gøre dine sejl væsentligt pænere med noget rengøring:

Spænd sejlet ud, så godt som muligt, så du kan spule større områder - så bliver det mere ensartet.

Jordslået: Gør sejldugen våd - skrub igennem med fortyndet klorin - ikke stærkere end 1:10 (altså ca en kop klorin i en spand med vand) - og skyl efter. Gentag nogen gange. Pas på øjnene, klorin kan skade dine øjne. Klorin skader nok også fibrene i sejlet lidt, men hvis du ellers vil købe nye sejl, er det jo værd at prøve det.

Rustpletter: Køb Oxalsyre ved matas/trælasten - lav en svag opløsning med 25 gram pr liter for eksempel (2,5%). Det får rustpletterne væk. Det tager lidt tid. Til orientering Oxalsyre er en svag syre som ikke er specielt giftig (findes i rabarber) - men dog en syre lidt ligesom eddike, så husk at skylle godt igennem bagefter.

Disse renseprocesser tager lidt tid - og man kan ikke lige se, hvor meget det hjælper - så hav lidt tålmodighed.

Jeg ved ikke om farvning - men mon ikke alm. vægmaling - fortyndet - kan give lidt farve :-) - du kan få noget gammel sejldug af mig og prøve - men måske bliver det vildt grimt?

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
Ja en grundig rensning, kunne jo nok gøre underværker, måske du skulle prøve med Rodalon (findes i de fleste supermarkeder)

Der findes farve til kaleche, måske det kunne være en mulighed ?

http://www.marineudstyr.dk/acapella-impraegnering-til-kaleche-1000ml.aspx

Rodalon er Ok - det slår Jordslået-organismerne/skimmelsvampen ihjel. Og andet af den slags usynlige organismer.

Men det afbleger ikke pletterne - og så har du stadig en uskøn kaleche.

Så jeg ville starte med chlorin - og så fremover bare undgå at de ligger fugtige i længere tid. Så undgår du måske jordslåethed fremover alligevel.

MVH A.

Ja der er noget der hedder Acapella - kalechefarve.

Annonce

Hej alle sammen.

Jg prøver mig frem, så må jeg se om jeg kan finde noget der kan FARVE SEJL.Per.

Per.Albin-vega

Hej.

Øeh Ellida.

Det der med blandingsforholdene. 1 : 10 er en deciliter til en liter og ikke en kop til en spand.

Jeg reagerer kun fordi det er klorin du skriver om, og det kan være noget skab at håndtere. Skal holdes adskilt fra andre midler, da det i uheldige tilfælde kan udvikle giftgas ved blanding.

mvh

varmetossen

Hej Klaus

Ja det er sjusket at skrive to forskellige ting,

Jeg ville egentligt bare gøre klart at man ikke skal lave det for stærkt - blandingen "en kop i en spand" er jo ca 2½ deciliter til ca 5 liter- og altså kun cirka 5% eller endnu svagere, hvis spanden er stor.

MVH A

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis