Prøvningsattest på brændeovn fra 2012

Hej

Kan jeg være sikker på at kunne få en prøvningsattest på en brugt brændeovn fra 2012?
Eller kan jeg risikere at den ikke opfylder miljøkravene, selvom den er forholdsvis ny?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De to spørgsmål kan besvares med, nej det er ikke sikkert og et ja. Dels er der fabrikanter der ikke vil slippe en prøvningsattest og andre forlanger en helt ublu pris. Det er også før set man bare kan downloade en attest og bruge. Det er så forskelligt. Men nye brændeovne koster ikke ret meget i forhold til for 15 år siden, hvis man skal have en almindelig brugsmodel. Men man kan selvf. også få nogle, hvor man betaler en ublu (høj) pris for et specielt design.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for svar, Nitter.
Ovnen var ikke aktuel alligevel :-)

Selv tak. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Du skal altid sikre dig at der følger en prøvningsattest med en brændeovn du køber. I henhold til loven er det sælgers pligt at medlevere en prøvningsattest, uanset hvor gammel ovnen er. ellers er salget ulovligt.

Din skorstensfejer godkender først en ovn, når han har set og underskrevet prøvningsattesten.

ovneksperten
Er du sikker på det? Jeg må vel gerne sælge en gammel brændeovn som reservedele, eller dørstopper hvis folk gerne vil bruge den til det. At de så går hjem og fyrer op i den, er vel ikke mit problem...

Hvis du har ret, så er der dælme mange ulovlige annoncer på eksempelvis DBA.dk
Ja, dba lægger faktisk direkte op til ulovligheder, da de giver dig mulighed for at angive om der er prøvnngsattest eller ej, på den brændeovn som man er ved at sætte til salg...

Du har fuldstændig ret. Langt de fleste annoncer på DBA.dk brændeovne markedsfører ovne, som det er ulovligt at sælge som brændeovne, da de ikke har lovlig prøvningsattest. MEN, grundet en uduelig miljøstyrelsen er annoncen ikke ulovlig. Men salg og overdragelse af en brændeovn uden attest er ulovlig. Så lovovertrædelsen sker først ved "salg af brændeovn".

Du har lov til at sælge reservedele, også til en brændeovn, og du har også lov til at eksportere en brændeovn.

Håber det hjælper dig. Jeg ved rigtig meget om brændeovne.

ovneksperten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis