understrygning

skal jeg understryge mit gamle tegltag, på ca 100 m2 tag?

Teglen fejler ikke noget, men har lagt i ca 60 år

- og hvis ja, hvilken mørtel skal der bruges ?

Håber nogen har erfaring med dette


100% klamp

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ser det som om der er 2 muligheder.
Enten jurakalk som der skal tilsættes vand eller en bland selv KC mørtel tilsat murer grus.
Normale kalk blandinger med cement og mørtel eller kalk og mørtel, er ikke holdbare nok over for vand modstanden.
Så enten en Jurakalk 20/80/475.. http://kalk.dk/da/product/jura-toermoertel-kkh-2080475-3040000/134-2
Eller en blanding der hedder 1/3/5 - Cement/bakke mørtel/murergrus.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Havde selv valgt en kkh som feks jura, NHL osv
Skulle du nu gå kc vejen er der masser af færdigblandet der kan tåle mosten uanset hvad er det en god ide at smide hår i mørtlen👍

Martin> kan ikke hitte ud af det sidste du skriver...normale kalkblandinger med cement og mørtel eller kalk og mørtel?

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Martin: nu er her netop en lille "sprogblomst" som jeg holder så meget af. Du bruger ordet murer grus. Det kunne vi aldrig finde på at sige her i den vestlige ende af landet. Det hedder hos os murer sand, støbe sand o.s.v det er først når der er lidt større sten i det man kalder det for grus, her på egnen.  Det er skønt at der er sådan en dialekt forskel.

Og michael: de hår du nævner er det ikke det man kalder fæhår, altså sorterede kohår.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jo det er fæhår. Om de kommer fra en ko ved jeg ikke, tror min gamle lærermester snakkede om en hest. Men i dag er der også syntetiske fibre man kan komme i. Om det ene er bedre end det andet er nok en smagssag

Ja der kan godt være forskel på navnene alt efter hvor man kommer fra... Tænker at Martin sikkert har nogle sjove fra Bornholm??

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

bruger selv kalkmørtel (KKh) med fæhår i blandet. Det fungerer fint. Husk at forvande godt! Det er dog et helvede for os ikke murer Jeg kan anbefale Tacodan (mener jeg det hedder) i 600ml poser til fugepistol. Det er meget nemt at arbejde med, dog noget klistret stads
det bliver jurakalk tilsat hår eller skæg- he he

takker for hjælpen

100% klamp

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis