Peugeot 406 vil ikke starte

Hej har en Peugeot 406 fra 1998 den vil ikke starte, vi var ude og handle og slukkede motoren da vi kom ud igen og skulle starte bilen var der godt nok strøm på bilen men når vi drejer nøglen for at aktivere startermotoren sker der intet ikke engang et klik kommer der hvad kan der være sket?

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dødt batteri. Køb et nyt - eller en ordentlig bil:-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jesper Graversen
Jesper Graversen Trådstarter
166 8850
Sig mig Barrus kan du ikke læse fjols hvis du ikke har noget konstruktivt at skrive så lad være med at skrive!

 

grossmann
grossmann
1067 6520
Okay så prøver jeg i stedet for.
Enten er dit batteri dødt. Der kan godt være strøm nok til instrumentbrættet men ikke til at slå starterelæet ud.
Ellers kan det bære ledningsforbindelserne fra batteri til starter.
Ellers er starteren færdig, noget kunne tyde på det hvis den får startstrøm når nøglen drejes.
Ellers kan bundstykket i tændingslåsen være i stykker.

Du forklarer ikke rigtig hvad bilen gør og ikke gør når du drejer nøglen. Så frem med måle grejet og kontroller tingene i valgte rækkefølge og fortæl os lidt. Husk starterens strøm måles på den tynde ledning når nøglen drejes.

Peugeot kan, om du vil eller ej være meget mærkelige hvad elektronik angår, så kan du vælge at blive stødt over en kommentar som Barrus kommer med, men hvis du er vant til at fejlfinde på biler ville du kunne forstå hvad vi mener, og vil formentlig bare kunne grine at det.


 

Annonce
Annonce

Hej.

Jeg vil hælde mest til bundstykket under nøglen.

Det var i udu i vores Avensis og jeg måtte ud i motorrummet med et stykke ledning for at starte, og forklare omkringstående at det var min bil.

Så fik jeg at vide at det kostede ikke så meget og var nemt at skifte. To ud af to forkerte.

mvh


 varmetossen

Jesper Graversen
Jesper Graversen Trådstarter
166 8850
Havde et batteri fra en anden bil konklusion det var ikke batteriet så må jeg prøve bundstykket i låsen, men det er som om der er et relæ der klikker når jeg drejer nøglen over for at aktivere starteren, har det nogen betydning

 

Hej.

Hvis den klikker er det sikkert kontakterne i solenoiden på starteren. Jeg ved ikke med Peugeot men Toyota har et generelt problem med disse kontakter, men det kan fixses med et par bøjede kobberskiver i en snæver vending.

mvh

 


 varmetossen

Annonce
grossmann
grossmann
1067 6520
Det lyder da som en fremragende ide, bare sådan at skifte reservedele på må og få. Dig vil jeg gerne sælge reservedele til så Hvorfor ikke kontrollere tingene i den rækkefølge jeg skriver, så du kan udelukke nogle dele? Får starteren strøm når nøglen drejes er det jo ikke bundstykket, og så ville det være tåbeligt at skifte det.
Har du prøvet bare at banke på starteren med en hammer et par gange? Hvis den kan starte bagefter er det stensikkert starteren der er død.


 

Hej.

Det var en meget grovkornet diagnose Grossmann. Hvis den med hammeren udføres på moderne biler kan det betyde at kullene er slidt og har næppe noget andet at gøre med det elektriske.

Selvfølgelig er det rigtige at se hvor langt de 12 volt når fra nøglen til starteren, men det er ikke alle der har et multimeter eller ved hvordan det bruges eller kan aflæse et diagram.

Det er da rigtigt at det er lidt bevidstløst bare at skifte de forskellige dele i kæden, så jeg vil da råde Jesper til en grundigere fejlfinding eller spørge en med kendskab.

mvh


 varmetossen

grossmann
grossmann
1067 6520
sidst jeg så efter har startmotorer ikke rigtig gennemgået nogen revolution omkring 1998, så jeg vil mene metoden med hammeren stadig er gangbar og hvad kan gå galt? Hvilken mekaniker har nogensinde været for fin til at give den et lille nøk med en hammer. Der arbejdes på timeløn og det er ofte nok til at påvise hvor fejlen ligger. Hvis Jesper har en stump ledning og en pære kan han sagtens se hvor langt strømmen når uden multimeter osv.

Og hvis Jesper gider at spørge forklarer jeg det gerne.


 

polobjørn
polobjørn
1755 4230
Skrevet af grossmann på 01-03-2015 13:09
sidst jeg så efter har startmotorer ikke rigtig gennemgået nogen revolution omkring 1998, så jeg vil mene metoden med hammeren stadig er gangbar og hvad kan gå galt? Hvilken mekaniker har nogensinde været for fin til at give den et lille nøk med en hammer. Der arbejdes på timeløn og det er ofte nok til at påvise hvor fejlen ligger. Hvis Jesper har en stump ledning og en pære kan han sagtens se hvor langt strømmen når uden multimeter osv.

Og hvis Jesper gider at spørge forklarer jeg det gerne.

Hej  Grossmann

 

Din påstand holder ikke stik fordi næsten alle startere nu har permanente magneter i stedet for et elektromagnetisk viklet felt !! og derfor skal man IKKE slå ret årdt på polhuset på de nye startere fordi så revner magneterne og falder af med den følge at de nu sætter sig fast på ankeret (den roterende del af starteren) og så er det slut med den !!!

 

Den nemmeste måde at kontrollere en starter er ved at "luse" de to tukke bolte på starteren med et dertil egnet redskab (skaftet på en 6" eller lignende) og konstatere om starteren så vil køre (den trækker IKKE motoren med) men den skal rotere - gør den IKKE der er der meget stor sansynlighed for at den er defekt  (betingelsen er at der fremkommer strøm fra akku ogm at motorens stelforbindelse er OK men det burde være til at konstater rimelig nemt selv for ikke EL kyndige !  (find minustablet eller prøv med et sæt startkabler på starterens plus samt med minus kablet direkte på motor/gearkasse !!

 

Hilsner Polobjørn

 

 

 


"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Lignende indlæg

  1. Min fiat multipla vil ikke starte....
    Lav-Bil (7 svar)
  2. Opel Astra Nøglestart ødelagt ??
    Lav-Bil (14 svar)
  3. Havetraktor sverige
    Værktøj og maskiner (14 svar)
  4. peugeot 406
    Lav-Bil (15 svar)
  5. Citroen BX14 startmotor
    Lav-Bil (3 svar)
  6. Merecedes 190 strøm problem
    Lav-Bil (9 svar)
  7. Startmotor klikker men virker lidt nogle gange
    Lav-Bil (13 svar)
  8. Kan ikke starte (dum fejl)
    Lav-Bil (7 svar)
  9. Problemløsning - Perkins
    Bådmotorer (18 svar)
  10. Peugeot 306xr Vil Ikke Starte????
    Lav-Bil (6 svar)

Populært lige nu

  1. Pris på ny gruppetavle virker dyr
    Belysning (læst 2062 gange)
  2. Langå luft-til-luft-varmepumpe, sammenhæng mellem pris og kvalitet?
    Fyr og opvarmning (læst 278 gange)
  3. Trykimprægnerede strøer indendørs
    Lav-Hus (læst 221 gange)
  4. Batteri hækklippere.
    Værktøj og maskiner (læst 398 gange)
  5. tvangsauktion: opsige lejer og bebo ejendommen selv:
    Lav-Hus (læst 2753 gange)
  6. LK gruppetavle i værksted
    Lav-Hus (læst 2465 gange)
  7. Opsætning af midlertidig gipsvæg
    Lav-Hus (læst 1304 gange)
  8. Bladsamling overligger, hvor lang?
    Lav-Hus (læst 294 gange)
  9. Hvad skal jeg bruge yderdør el.
    Lav-Hus (læst 3400 gange)
  10. Hvilken kapsav til et større skur-projekt?
    Værktøj og maskiner (læst 705 gange)

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis