Hvad er det som sidder på mit vandrør?

Hej,
Jeg er kommet til at klippe ledningen over til denne dims. Hvad bruges den til og hvad kan jeg finde i den anden ende af ledningen?



Mvh
Erik
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en gammel jordledning. Den sidder fast inde i den dåse, som er spændt på røret med en bøjle. Den ville jeg ikke være bekymret for at fjerne. Den har næsten helt sikker gået til en gammel form for el beskyttelse, et såkaldt FU relæ. Det sad typisk i forbindelse med vaskemaskine. En brun (hvis ikke den er malet over) afbryder på væggen med en drejeknap på midten og et lille drejeknap/ test knap i øverste venstre hjørne. Hvis du har HPFI relæ, bruges det ikke mere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er en gammel jordforbindelse , som ikke må bruges mere da man ikke brugerjern vandrør i jorden mere og er gået over til plastrør (pelrør) om der har været brugt Fi relæ tror jeg ikke men en direkte jord er den mest naturlige metode , i en overgangs periode måtte man gerne erstatte de gamle jordforbindelser med et hfi relæ uden jord , i dag bruger man et jordspyd eller nulling sammen med et HPFI afbryder , men må dog stadig bruge en direkte jord uden HPFI afbryder , håber du har et nedbanket jordspyd.......

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Til Svend: Jeg skriver FU relæ, altså ikke et fejlstrømsrelæ, men et fejlspændingsrelæ. Det dækkede kun en brugsgenstand. Og den direkte jording og nulling er vel kun i industri installationer og ikke i boliger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Elman............så hedder det et fu relæ , dem kan jeg godt huske , Hpfi afbryder er bandlyst på hospitaler og datacentere , der bruger man direkte jord , og  det må man også gøre i boliger  fx. køle/fryser køre udenom Hpfi afbr. men med en direkte jord , så den ikke står og tør op ved en hpfi udkobling , det bruger jeg selv.


   elektriker fra jævnstrømmens tid
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også