Valg og nedgravning af kabelrør

Hej,
Jeg skal have sat nogle havelamper op og vil trække kablerne i rør. I den forbindelse har jeg flg. Spørgsmål:

1) kan de virkelig passe at de mindste rør er 40/30mm? Jeg synes det er voldsomt til alm. Installationskabel med 3 ledere..

2) Er der krav til hvordan afslutningen laves? F.eks.: må der kunne løbe vand ned i røret? Skal enden lukkes så mus mv ikke kan løbe ned i røret? Jeg vil støbe en fod til lamperne, må jeg afslutte røret i niveau med betonen eller skal røret fortsætte op i lampen? (Her er 40mm et problem)

3) må man bruge alm elektrikerrør i stedet for de røre rør?

Mvh.,
Erik
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor bruge kabelrør ?
Jeg ville vælge kabel godkendt til nedgravning, og bruge dæk-plade/bånd...
Indkørslen er meget svær at grave i pga gamle byggematerialer, så jeg vil helst undgå at skulle for langt ned, og derudover er jeg bange for at de skarpe rester kan ødelægge kablet når jeg stamper.
Erik

almindelige flex elrør er ok til den opgave.
Der er ikke særlige krav længere til ned gravnings dybde, når det er "dit eget kabel" Det er anderledes når det er stikledning ind til huset.
Alternativt: Når du har gravet grøften, kan du lægge 3-5 cm sand i, så kabel og igen 3-5 cm sand. Så er kablet beskyttet i den sandpude. Du kan (i begge tilfælde) med fordel støbe 1-2 elrør ind i hver sokkel, og så efterlade en lille sløjfe kabel ekstra ved hver lampe. Så er der til en reparation.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ok, men hvad så med vand og mus i røret?
Der må gerne komme vand i røret, det er det samme som hvis kabler ligger direkte i jord.
Mus kommer kun til kablet der hvor det er over jorden, Hvis du skal have kablet ned synlig uden på sokkel, skal det beskyttes med et rør som mus ikke kan gnave i (galv. stålrør eller glatte plastrør. Det er bedst med galv. stål rør så beskytter det også mod hakkejern, løbske plæneklippere og lign.
Er det et sted hvor der er særlig stor risiko for mus f.eks. landbrugsbygninger skal du bruge jernarmeret kabel. Men det går jeg ikke ud fra er tilfældet.

Annonce
Der er ikke særlige krav længere til ned gravnings dybde, når det er "dit eget kabel" Det er anderledes når det er stikledning ind til huset.

Jeg troede, at man altid, over 50 V AC, skulle ned i mindst 35 cm dybde under færdig terræn. Hvornår lavede man det om?

Det er mig der udtrykker mig misvisende. De skal ned i 35 cm og så skal de endda besyttes ekstra med enten rør eller bånd

http://www.elviden.dk/nedgravning-a...egler.html

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis