Rør fra gammel ekspansionstank .

Hej folkens.

I vores entre har vi et par rør der går op på loftet, men som er blændet af så vidt jeg kan se.

Mit bedste bud er at det har været til en loftmonteret ekspansionstank eller lignende fra dengang der var oliefyr i huset (for et par ejere siden ).

Det ene rør er tykkere end det andet og er lunt nede ved gulvet, mens det andet er koldt. Har ladet mig fortælle at nogle beholdere havde et lille konstant flow for at forhindre at de frøs til om vinteren ?

Mit spørgsmål er, om nogen kender noget til den slags opbygning ? og i sidste ende om det vil være muligt at koble en radiator på de to rør, da det alt andet lige, blot ser ud til at være rør fra fremløb og retur der går op på loftet.

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det ene rør er varmt, er det også forbundet til det nuværende anlæg. 

Hvis en åben expangtion er skiftet ud med en lukket (trykexpangtion) ville man formodentelig have pillet rørene ned, så bedste bud vil være der er en eller flere radiatore koblet til de rør. Kunne nu også være en varmtvandsbeholder.  Under alle omstændigheder kan du åbne fuldt op for alle radiatore/VVB for og mærke om rørene blive varme. Returen er så den der er koldere end fremløbet.  

Ellers er det utroligt svært og sidde bag en computerskærm og regne ud hvad der er lavet i fordums tid på lige dit anlæget. Det skal man kunne følge rørene rundt for. 

PS. Hvad er jeres varmekilde nu ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
he he.. det glemte jeg at skrive.. der er fjernvarme nu, så jeg tænker at de bare har pillet beholderen ned og blændet rørene af som de var, da man skulle have brækket gulvet op for at pille dem helt ned.
Og ja, det er svært at udtale sig om. Så vidt jeg kan se på rørføringen, er alle radiatorer i den ene side af huset forbundet til de to rør. Så mit spørgsmål går nok mere på om hvorvidt en ekspansionsbeholder kan have været forbundet med både fremløb og retur (gennemstrømning).
Skrevet af Krede77 på 28-02-2015 11:23
he he.. det glemte jeg at skrive.. der er fjernvarme nu, så jeg tænker at de bare har pillet beholderen ned og blændet rørene af som de var, da man skulle have brækket gulvet op for at pille dem helt ned.
Og ja, det er svært at udtale sig om. Så vidt jeg kan se på rørføringen, er alle radiatorer i den ene side af huset forbundet til de to rør. Så mit spørgsmål går nok mere på om hvorvidt en ekspansionsbeholder kan have været forbundet med både fremløb og retur (gennemstrømning).

Jo ja. Det kan den godt have været, men er absolut ikke sikkert da der ikke er/har været lovkrav desadgående. Så det kan man ikke rigtig gå efter. 

Mennn, hvis du du ved hvor kedlen stod i de gode gamle dage, kan du roligt regne med at røret fra kedlen og op til expangtionsbeholderen har haft en stadig stigning, det har lovgivningen nemlig foreskrevet siden klør konge var mindre end knægt. Og efterlever man det ikke kan en kedel nemt eksplomdre hvis den kommer til  at koge vandet sååå ................. Ved ikke om det kan hjælpe dig videre ???

Ok med den fjerne varme. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Er det til et "loft - loft" (hulrum under evt. skrå-tag) de fører op til, er er det "første salen", eller igen" loft-beklædningen".

I første tilfælde, Har du fundet "enderne" på den anden side, og i givet fald, vil du sikkert ud fra omgivelserne der, kunne besvare dit spøgsmål selv.

Hvis rørene "bare" er blændet af, helt og aldeles med blænd-propper, og du stadigvæk har noget varme ved bunden af det ene rør, har du aktiv cirkulation i røret under gulv, og så kan du med stor sansynlighed tilslutte en radiator til rørene hvor de kommer op ad gulvet.

Så er spørgsmålet bare, om du har et kryds-felt med egen cirkulering eller direkte fjernvarme, når du engang vil have gang i den radiator.

Hvis du har loftsrum, kan du evt. bruge rørene til en varmeflade i et GenVex anlæg.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis