Nu ved jeg hvad TRÆLS er.

Onsdag aften ved 9 tiden siger konen at vores wc(i stueplan) trækker dårligt, jeg kikker på det og giver det et par gange med "svupperen" hvorefter det ser ud som det virker.

Ved 11 tiden går jeg ned i kælderen for at børste tænder og bliver mødt af 2 cm bæ-kloak-vand på gulvet... jeg bruger så indtil halv 2 om natten med at søbe bæ-vand op og prøve at få vores afløb til at virke, ved hjælp af haveslange og andet forhåndenværende værktøj. 

Efter en nat på sofaen, tidligt op og ringe til en slamsuger (der så kunne komme ved 11 tiden, hvilket jo er fantastisk at de kunne komme så hurtigt) kunne jeg så lige pille SF-sten op i indkørslen og finde brønden, samt tømme kælderen for ting der stod på gulvet, og nu havde lidt "skjolder"

 

Så nu ved jeg hvad TRÆLS er... 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjoee - - men om nogle år kan du grine af det!

Med venlig hilsen
ktm

 

Tja ktm, jeg griner sådan set allerede... Og intet er så skidt at det ikke er godt for noget... for nu fik jeg jo ryddet op og nu bliver der tid/mulighed til lige at få malet en væg bag gasfyret, noget som er blevet udsat i flere år.

Jeg venter i spænding på regningen for slamsugeren, men jeg tror nu ikke det er sååå voldsomt.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg føler med dig. Ikke mindst fordi jeg har "erfaring"

Vi har kælder med vaskemaskine/skabe og bor "nederst" i gaden. Så 3-4 gange i de sidste ca.10 år har vi haft skybrud, kombineret med for små kloakker. Så kommer ikke bare egne "mulatter" men også dem længere oppe fra gaden susende ud i min kælder. Nu har vi lavet noget så det ikke kan ske, men der har ikke været lejlighed til at få det afprøvet. Jeg håber det virker.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

jeg føler squ med dig for har selv stået i noget ligende.. 

Vores toilet i stue etagen var ogsp begyndt at trække langsomt ud så ned i kælderen og kigge om der var kommet noget ud, men heldigvis ikke, det stod bare højt i kummen. Super.

Men da det var weekend og vi ikke havde andre toiletter vi kunne bruge måtte vi have fat i en slamsuger...

De mente det bare lige skulle spulles så de gik ned i kælderen og smed en giga spuler ned i gennem toilettet og fyrede op "for det skulle nok løse det" sagde de...

Så jo tak proppen blev ikke fjernet tilgengæld væltede det op med bæ vand og ud i hele kælderen... Tak for hælpen og forlang da endelig 1500 kr. for det...

Nå men de fik så hul på proppen til sidst og vi fik kamera ud der kunne påvise et rør var klappet... 

Men hvor er sådan noget daggammelt lorte vand ulækkert 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 01-03-2015 00:33
<p>Jeg føler med dig. Ikke mindst fordi jeg har "erfaring"</p>

<p>Vi har kælder med vaskemaskine/skabe og bor "nederst" i gaden. Så 3-4 gange i de sidste ca.10 år har vi haft skybrud, kombineret med for små kloakker. Så kommer ikke bare egne "mulatter" men også dem længere oppe fra gaden susende ud i min kælder. Nu har vi lavet noget så det ikke kan ske, men der har ikke været lejlighed til at få det afprøvet. Jeg håber det virker.</p>


Hvad har løsningen været?

Mvh. Christian M
 

Da vi flyttede ind havde vi problemer med grund/overflade vand der trænkte ind i kælderen, men efter et omfartsdræn, sokkel isolering, og nye tagrender har vi ikke haft vand i kælderen siden. Men da jeg byggede bad/bryggers dernede var jeg alligevel nervøs, så alle skabe stå på ben, med en "snyde sokkel" uden på, hvilket jeg nu var rimeligt glad for, for det var nemt at rive soklen af, og tørre op inde under skabene.

Vi har fået sepereret spilde og overflade vand (krav fra kommunen), hvilket har hjulpet gevaldigt på mængden af spildevand, men spulemanden fortalte at der ikke var så meget fald på vores ledning, da kælderen er ret dyb i forhold til hoved kloaken.

Nå, men det vil jo bare minde en om, at jeg for fremtiden vil sørge for at han kommer en gang om året, og lige stikker slangen igennem rørene  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Vores kælder gulv niveau er ca. 50 cm under kloak niveau. Så vi har pumpebrønd til grundvand. (vaskemaskinen kan selv pumpe det noget over de 50 cm) Der hvor dykpumpen afleverer i kloakken havde jeg lavet en vandlås, som udmundede 20-30 cm over kloak niveau. i foråret 2014  har jeg ført den helt op under loftet, det er vel ca. 1,6 m over kloak, og mere væsentlig 0,3 m over terræn udenfor. Så jeg regner med at vandet løber ned ad gaden inden det stiger op i min kælder.

Vi har også en håndvask ved siden af vaskemaskine. Den kan også lige netop aflevere i kloaken. Der har jeg normalt en prop i med en lille flise over i risiko perioder.  Jeg fik en lille forsmag i efterår 2014 Det gav vand ud af overløb i håndvask. Heldigvis ikke  mere end at jeg kunne nå at bære det op i en spand, inden at vasken blev fuld. Havde vi ikke været hjemme var det gået galt. Jeg er ved at konstruere en vandret kontra ventil til det 50 mm rør der går fra håndvask og ind i væggen, så det også bliver sikret.
Vi har fået "advarsel" fra kommunen ang. kloak separering, men det kommer vist først om 8-10 år i vores gade. Det vil da helt sikkert hjælpe.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
For ca 15 år siden fik jeg et godt tilbud fra kommunen om at komme på off. kloak der ligger kun små 100 meter ude på naboens mark. Det tilbud tog jeg imod med nærmest kyshånd.
Problemet er imidlertid, at der kun kunne blive et ganske beskedent fald, hvorfor vi valgte at pumpe møget ud gennem en 50 mm trykslange vhj af et monsteragtigt bæst af en pumpe.
Længere ude bag ved os, ligger en landsby ca 50 meter højere oppe i terrænet, som også betjenes af denne hovedledning, som vi blev tilsluttet. I ånden så jeg lige, at alle i byen fik et maveonde samtidigt OG hovedkloaken igen stoppede, hvilket jeg havde observeret kunne ske. Så forestillede jeg mig, at der op igennem mine lokummer inkl. dem på 1.sal, ville stå lårtykke stråler af kloakvand indeholdende unævnelige sager. Det forekom ikke at være ønskværdigt.
Derfor blev der installeret en pumpe med reurlås.
Det er de allerbedste 28000 kr. jeg har investeret i ejendommen!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af MLU på 01-03-2015 07:30

De mente det bare lige skulle spulles så de gik ned i kælderen og smed en giga spuler ned i gennem toilettet og fyrede op "for det skulle nok løse det" sagde de...

Så jo tak proppen blev ikke fjernet tilgengæld væltede det op med bæ vand og ud i hele kælderen... Tak for hælpen og forlang da endelig 1500 kr. for det...

Nå men de fik så hul på proppen til sidst og vi fik kamera ud der kunne påvise et rør var klappet... 

Men hvor er sådan noget daggammelt lorte vand ulækkert 

Normal starter man med at spule modstrøms, altså udefra og ind, og ikke som du har fået det gjort, medstrøms. Det plejer at give de probemer, du nævner. Næste gang du skal have spulet, beder du dem om at spule modstrøms, altså udefra og ind. Det du har fået lavet er virker uprofessionelt.

 


fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også