Plankeværk mod jord

Jeg har et plankeværk i træ. Brædderne er klinkprofiler, der ligger vandret, og nederste bræt går ned i jorden. Det er ikke særlig hensigtsmæssigt på det lange sigt, da det utvivlsomt vil rådne. Men plankeværket skal nødvendigvis være tæt for neden, da niveauet i terrænet bag ved er højere. Kan der anbefales et fugtmodstandsdyktigt materiale, som jeg forholdsvis enkelt vil kunne erstatte det nederste bræt med?

 


Poul E
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.
Jeg plejer altid at råde til, at fjerne det nederste bræt, så der er omkring 150 mm imellem terræn og det første bræt. Her kunne man så sætte en IBF kantsten eller normalsten. fås også hos andre producenter. og billigere
http://www.xl-byg.dk/produkter/belaegningssten/belaegning/bondesten/
Hilsen Martin.


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.

Mange tak for det gode råd. Hvad med Eternit-brædder? Er de til at save i? Vil det være et godt alternativ til Ivarplank eller Hardiplank?


Poul E
Når du siger save i, mener du så med en håndsav/træklinge på en afkorter? Hvis det er det du mener, så er svaret nej !

Mvh. Christian M
 

Iverplank og Hardiplanker er eternit-brædder. De er lette at save i med en lille vinkelsliber med diamant klinge.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 28-02-2015 23:47
Iverplank og Hardiplanker er eternit-brædder. De er lette at save i med en lille vinkelsliber med diamant klinge.


Kan godt være jeg er forkert på den..
Men har arbejdet med iverplanker og eternitplader (bemærk: plader)
Iverplankerne skar vi med en afkorter.
Selve eternitpladerne kan ikke skæres med en afkorter. De er noget mere fast i det, og er nødvendigt med en speciel klinge til rundsav, til dette formål, hvorimod iverplankerne er noget mere bløde i det.

Så tænkte at decideret eternit brædder er noget mere hårde i det?

Mvh. Christian M
 

Eternit og Hardiplanker/Iverplanker er alle et fibercement baseret materiale. Så der er nu ikke så meget forskel
Og en vinkelsliber med diamant, giver også et pænt resultat. Så man ikke skal købe de dyre klinger til rundsav.

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis