Skifte glas i fransk dør

Et flyvende stykke legetøj (!) har forårsaget at vores franske dør har fået slået glasset i stykker. Øv.

Det ser ud til at være et sammenhængende stykke glas, ca 58 x 138 cm. "Sprosserammen" kan såvidt jeg kan se tages ud ved at hive de dykkere ud der holder den på plads. Det bliver nok ikke nemt at gøre uden at efterlade mærker, men det må kunne lade sig gøre...

Jeg overvejer at putte plexi/akrylglas i i stedet, hvis nu der skulle komme mere legetøj flyvende. Velvidende at plexiglas kan få ridser. Forestiller mig 3 mm refleksfri. Evt tykkere.

Hvad mener I - er det en dum idé? Har I evt tips til arbejdet?

/Henrik

Links til leverandører:

http://www.plastbutikken.dk/shop/klar-akryl-plexiglas-9335p.html

http://www.interglas.dk/3_mm_refleksfri_plexiglas_xt-p-1432.html

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
pilehave
pilehave
1185 8543
Jeg mener at det er en dum idé da "glasset" så ikke kan pudses uden at det meget nemt får ridser, men det må være en opvejning. Man kunne også overveje at bede børnene om ikke at kaste med tingene ;-)
JPsvend
JPsvend
238 8410
Dykkerne skal slås igennem med en passende dyknagle, det er meget nemmere.

Jeg vil også klart fraråde plexiglas.
henrik9000
henrik9000 Trådstarter
141 9000
Tak for svarene.

I stedet for plexiglas var hærdet glas måske et godt alternativ.

Mht dyknagle, ville du så slå dykkerne gennem hele sprossen, helt ned i selve døren? Lyder lidt voldsomt. Jeg havde forestillet mig at jeg måske kunne skære lidt omkring dykkerhovedet, nok til at få fat med en tang.
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
15521 7480
Når nu glasset er gået i stykker, kan det jo sådan set ikke gå værre med det. Så derfor behøver du ikke forsigtighed der.
Jeg plejer at sætte at sætte stemmejern el.lign. under liste i et hjørne af vinduet. Så kan listen tippes lidt ind. Stemmejern/lille koben fortsætter så langs liste og får den "listet" helt af. De fleste dykkere "kravle" så igennem, listen og skal trækkes ud bagefter. Hvis du slår dem igennem eller graver efter dem så får du et grimt krater. Når du får glasset ud kan du jo måle tykkelsen. 4 -5 mm glas er meget stærkere end 3 mm.
Du skal nok starte med "snydesprosser hvis de sidder i begge sider, og så skal du sikkert starte med den nederste glasliste. Den er skåret i smig på en lidt anden måde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
JPsvend
JPsvend
238 8410
Det er ikke en alm vinduesliste, det er en hel ramme der hænger sammen i et stykke.

Kan sagtens gøres med en dyknagle hvis man er lidt forsigtig, men ja, der kommer selvfølgelig nogle mindre huller som skal spartles eller ha acryl.
ev elmand
ev elmand
15521 7480

Du bør se efter om det er en hel ramme i begge sider.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Klinker i egetræsbord
    Lav-Hobby (5 svar)
  2. Ny gips loft om på eksisterende gammel gips loft
    Lav-Hus (16 svar)
  3. Hjælp til byg skur/ anex
    Lav-Hus (6 svar)
  4. Akut hjælp til velux inddækning
    Lav-Hus (2 svar)
  5. Unidrain montering i svalehalsplader
    Lav-Hus (2 svar)
  6. BETA: "Giv ros"-funktion
    Om Lav-det-selv (70 svar)
  7. Hjælp til at sætte lampe op + Jord?
    Belysning (5 svar)
  8. Rendejern sælges
    Køb/Salg/Bytte/Foræres (4 svar)
  9. Korrekt isolering under bølgeplader i garage
    Lav-Hus (3 svar)
  10. Forskydning af hanebånd - hvordan?
    Lav-Hus (7 svar)

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her