Forhandle løn som tømrer, samt min. Løn?

Jeg har i lang tid gået og samlet mod til at gå ind og forhandle løn med chefen.
Men syntes det er utroligt svært at få det gjort?

Hvordan skal man gribe det hele an - og hvad mener i, er en anstændig timeløn som alm tømrer ?

Jeg er uddannet tømrer og har været i firmaet i 9 måneder. Efter svendebrevet i 2010, var jeg væk fra tømrermarkedet i 4 år, hvor jeg tog en HF, idræts højskole mm, men kom så tilbage i faget igen for ca 9 måneder siden. Så man kan ikke rigtig sige at jeg er en gammel rotte indenfor faget, hvilket stilte mig tilfreds med min nuværende startløn, da jeg kom ind i faget igen. Lønnen er på 160 kr i timen.

Arbejder med en hel del forskellige ting. Bliver sendt rundt på større projekter, spjældarbejde, forsikringsarbejde, boligforeningsarbejde mm. Så man kan sige at jeg er en "nem" medarbejder for chefen, da han ved jeg altid udføre det arbejde han har - uanset om det er stort eller småt - eller langt væk fra byen.

Mvh. Christian M

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hvis der er andre med samme uddannelse og samme arbejdsopgaver i firmaet, er der ofte en linje i lønstørrelse. sagt på en anden måde, hvad får dine kollegaer.

Men generelt mener jeg at udlærte håndværkere får "lidt mere"

Du taler vel med ham næsten hver dag, så kan du jo komme ind på at du mener at det er tid for at snakke noget lønstigning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 26-02-2015 22:30
<p>hvis der er andre med samme uddannelse og samme arbejdsopgaver i firmaet, er der ofte en linje i lønstørrelse. sagt på en anden måde, hvad får dine kollegaer.</p>

<p>Men generelt mener jeg at udlærte håndværkere får "lidt mere"</p>

<p>Du taler vel med ham næsten hver dag, så kan du jo komme ind på at du mener at det er tid for at snakke noget lønstigning.</p>

Altså løn er ikke noget vi lige sådan snakker om i firmaet. Men når vi alligevel er kommet lidt i den retning, kan jeg forstå og fornemme at det er til den lille side sådan generelt.

Ja snakker tit med ham - men problemet er at jeg syntes det er svært at komme ind på det emne - og hvordan jeg lige skal forhandle ? Hvis jeg siger 170 kr (10 kr mere), så siger han vel måske "Naaa.. Vi har ikke råd bla bla bla. Eller os siger han 165, som en mellemting?

Mvh. Christian M

Hvis du siger 170 siger han måske åh det var meget, men tænker det var da godt nok billig.
Så når du er ved det skal der mere at forhandle om. Hvad kan du få for 220 kr/ugen (370,00 - skat)

Det er bare mit indspark, men der må jo også ligge en gennemsnitsløn, via fagforening der gælder for området.

Nu har jeg lige googlet lidt. Gennemsnitsløn i region syddanmark for tømrere på timeløn er på 149 kr/timen for mænd og 155 kr/timen for kvinder. i Skive området 167,00 kr/timen. Så det er ikke så højt som jeg troede.

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 26-02-2015 23:03
<p>Hvis du siger 170 siger han måske åh det var meget, men tænker det var da godt nok billig.

Så når du er ved det skal der mere at forhandle om. Hvad kan du få for 220 kr/ugen (370,00 - skat)</p>

<p>Det er bare mit indspark, men der må jo også ligge en gennemsnitsløn, via fagforening der gælder for området.</p>

Så hvordan ville du gribe det hele an og sige/gøre?

Mvh. Christian M

Hvad siger din kontrakt. Plejer det at være noget med en halv års arbejde, samtale med chefen og lidt mere i løn. Så når man har været der et år kommer man en evaluerings møde, hvad der skal ske i femtiden og hvad mål chefen har for en. en lille lønstigning igen. så frem dels. lønstigning hvis man når sine/chefen mål.

Jeg er ikke tømmer, jeg arbejder i metal industrien.
Der er ingen der kan give dig et færdigt manus. Det er dig der kender chefen og naturligvis også dig selv. Alt kommer an på situationen.
Men en god start er da noget med at du mener "prøvetid" er ovre, så det må være tid til en snak om lønnen. Og så kommer det jo an på hvordan samtalen udvikler sig. Men det er ikke farlig, mester har helt sikkert prøvet det mange gange før.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis