el cykel

Hej jeg er ved at lave en EL cykel og harr et spørgsmål omkring valg af el gashåndtag.

hvad skal jeg se efter for at få et der passer?

ved at det er ohm man ser på når det drejer sig om potmeter

jeg har set på denne motor controllerhttp://www.ebay.com/itm/12V-40V-DC-...3cd80c8564

kan man regne det ud eller ?

MVH

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Den du linker til ser da fin ud til formålet, men det du skal se på er om reguleringen kan håndtere de Watt motoren yder og Volt-området.

Du behøver ikke regne på Ohm. Det vil give alt for stort tab af energi.

mvh


 varmetossen

Det er umuligt og svare på dit spørgsmål uden og have fuldt datablad på regulatoren og så håbe på der står noget der.

Men du kunne prøve dig frem med et 10k Ohm potmeter før en endelig sammenbygning. Om det så skal være linært eller logaritmisk finder du automatisk ud af.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
tak for svaret jeg regner dog med et linært,

hvis nu der står i databladet at styrespændingen er 0-5v er det så bare at købe et der har tilsvarende arbejdsområde?

Jeg kan se på det potentiometer du linker til at der står 10Kohm på den. Og du siger styring er 0-5 volt, så kan der kun komme til at gå 0,5mA og dermed kan der højest afsættes 2,5mW. Så det er det den skal klare. Det kan alle "større" potmetre klare.
Et tidligere datterselskab fra det firma jeg arbejder i, laver el cykler. Jeg ved ikke om de skulle have et smart håndtag med potentiometer.

http://www.pfmobility.dk/forside 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
super. kan du beskrive eller måske linke til noget hvorved jeg kan komme til at fatte hvordan man regner ohm ud

De ohm her er ikke regnet ud. Det har vi ikke oplysninger til. Men hvis du forstørrer billedet du linker til, kan du tydelig se at der står B10K på kanten af potentiometer. Jeg ved ikke hvad B står for men 10K det står for (10 Kiloohm) altså 10000 ohm.

Men ellers er resten ohms lov, der siger at U=I x R >  (volt = ampere x ohm) 

Det kan omskrives til I = U / R  => I = 5 / 10000  => I = 0,0005 A = 0,5mA (milliampere)

Så mangler vi at regne effekten P ud: P = U x I =>  p = 5 x 0,5 => P = 2,5 mW (milliwatt)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har været med i et projekt hvor der løbende  skulle måles noget vinkel. Det skulle foregå i det træk fiskekuttere har bagud ved trawlfiskeri. For at få et godt potentiometer måtte vi have special lavet nogle i Japan. Projektet lykkedes med blev overhalet af anden teknologi, så hvad er resultatet.

Jeg ligger med 20-25stk  10 kohm potentiometre som har kostet spidsen af en raket, men som ikke er noget værd nu. De er i rustfri hus, og meget vandtætte, Mål L 48 mm D 33 mm aksel 3 mm 10k lineær. Dem må du få et par stykker af. Afhentes på Herningegnen eller betale porto.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super tak, sådan 2 kunne jeg godt bruge
kan du sende dem til mig?
Har du mobilepay? så vil jeg overfører penge og hvor meget skylder jeg dig?
Mvh
Jeg har ikke mobilepay. Men du kan lave en bankoverførsel, men først når du har varerne. Og jeg ved endnu ikke hvad fragten er. Og skulle du undersøge noget ved PFmobility, så bor de 2 km fra mig, så det kunne sendes samlet.
Desuden skal jeg have din adresse. Den sender du i en privat besked, PM ved at klikke på det lille kuvert ikon her ved mit indlæg, så får jeg adresse og du får pris, bankkonto og så kører din cykel forhåbentlig snart.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis