Forlænge et strømkabel med samlemuffe/kronmuffe

Hej.

Jeg har et almindeligt musikanlæg hvor strømledningen er for kort, kontra der hvor anlægget skal hænge.

Jeg ønsker ikke at forlænge strømkablet med en alm. forlængerledning (det skal gemmes i en ledningsskjuler), så jeg har istedet klippet stikket af musikanlægget, afisoleret det 2-ledet kabel,
og samlet det i en samlemuffe/kronmuffe, hvor forlængerkablet - ligeledes et 2-ledet, løber videre hen i enden, hvor jeg så har monteret et alm. stik til tilslutning i vægstik.

Jeg har spændt kablerne godt i samlemuffen/kronmuffen, og sikret mig de sidder fast!
Der stikker ikke nogen kobbertråde ud nogen steder.
Jeg lagt samlemuffen/kronmuffen ind i min ledningsskjuler, og sat ledningsskjulerens dæksel på. Anlægget står konstant i "standby"(når det altså ikke er tændt), så der vil på en eller anden måde være spænding på kablet hele tiden.


Er det en sikker nok løsning, eller kan der ske smelteskader, kortslutninger eller mulighed for stød?

På forhånd tak :-)

Hej. Jeg har et almindeligt musikanlæg hvor... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Skrevet af S. Fabrin på 27-02-2015 13:15

Skrevet af uldal på 27-02-2015 12:09
det er ikke alle muffer der er beregnet til 230 volt. Du skal sikre dig at dine er! Men det er bedre om du skal kabelbakken over og samlede kablet i en dåse.
Sidste mulighed er, at skifte ledningen helt inde i musikanlægget. Det er ingen sag

Jeg har nu aldrig været udsat for kronemuffer, der ikke kunne isolere for 230 V; men de findes da sikkert. De kronemuffer, du køber i byggemarkeder plejer at kunne holde.

Derudover ville jeg også skifte netledningen fremfor at lave løsningen med muffer i kabelkanalen. Men jeg er også miljøskadet med hensyn til el .

Micthis. Når der er slukket på stikkontakten eller stikket er taget ud, er apparatet ikke mere i standby, det er helt og ganske slukket.

 


fase

Fabrin. Normalt kommenterer vi ikke stave/slåfejl. Men du har en der kan give misforståelser. "når der er sluttet på stikkontakten eller stikket taget ud..."
Du mener helt sikkert "når der er slukket....".


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin. Ved ikke om jeg fik mig formuleret forkert ?? Jeg ved selvfølgelig godt at når der intet strøm kommer til, er den ikke i standby

( Anlægget står konstant i "standby"(når det altså ikke er tændt), så der vil på en eller anden måde være spænding på kablet hele tiden. )

De kontakter jeg har hjemme, er uden afb. Så derfor vil mit fjernsyn altid være på standby (Såfrem at stikket er i kontakten), ligesom jeg mener at deres anlæg vil være, og at der ikke er tale om en fejl i form af konstant spænding på lednings nettet .

MMT

Nyere anlæg har næsten intet standby forbrug.

Har lige købt et nyt 32" smart-tv til fruens " fristed " - hendes værelse

Det har et standby-forbrug på bare 0,5 W - stort set ingenting.

Og risikoen ved at der er spænding på den ledning hele tiden er som nævnt mikroskopisk.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af ev elmand på 27-02-2015 13:21

Fabrin. Normalt kommenterer vi ikke stave/slåfejl. Men du har en der kan give misforståelser. "når der er sluttet på stikkontakten eller stikket taget ud..."
Du mener helt sikkert "slukket.".

Du har fuldstændig ret. Jeg mente selvfølgelig slukket istedet for sluttet. Det er selvfølgelig fuldstændig begrebsforvirende med sådan en tyrkfejl og manglende gennemlæsning, inden der trykkes på Send knappen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad.

Men der er ikke sikkert, at det kan samles igen.

Ja jeg kunne ikke dy mig .

 

 

 


fase
Annonce

din fortsættelse af min "signatur" er til gengæld fuldstændig korrekt. Især hvis man er nødsaget til at bruge hammer.

Og undskyld trådstarter at din tråd bliver lidt afsporet, men mon der kan koges mere suppe på den


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis der ellers er plads i kabelbakken, kunne man vel montere en gennemgangsafbryder, i stedet for at samle ledningerne med muffer. Det kan da næppe være ulovligt?
Fabrin, rådet omkring KRONmuffer til trådstarteren, var fordi man ubetænksomt godt kan have een til en bil (12volt) liggende i værktøjskassen. De har ikke samme isoleringsevne. Men køber man en SAMLEmuffe, kan det fuskemæssigt gå an. Men det ER altså ingen sag at hive bagklædning eller korpus af et musikanlæg og skifte ledningen. Man kunne jo også skifte den stikkontakt uden afbryder med een MED afbryder.

 

Du kan enten sætte en lang nok ledning på som du udskifter inde i dit anlæg, den skal trækkes fra dit anlæg som bruger 30watt. Det skal være 1,5kvadrat, ledningen skal så føres igennem hele vejen ud til måleren.
Det er vigtigt den ikke skæres over undervejs og samles. Ude på afbryderen skal du få din elektriker til at opsætte en ekstra fase og tilslutte anlægget.
Husk at få et "bevis" fra manden på at han har udført ledningsmontagen korrekt.
Nu kan du afbryde dit anlæg på målertavlen uden større risiko

Du kan også som mange andre bare vælge at samle ledningerne med samlemuffe. Og gemme samlingen i din tilgængelige kabelbakke.
Jeg er sikker på at sidste løsning er fuldstændig ligeså sikker og lovlig som at bruge en forlængerledning som også indeholder løse ledningsender som er sat fast i et metalstik inde i stikdåsen .

Hvis du nu vælger at lave en forlængerledning med rigtige stikdåser, så husk at vend dem rigtigt, da der ellers kan komme strøm ud af han-stikket


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Du har da humor Janus. Han kunne jo også få kablet trukket direkte til samlestation ved Tjele (Viborg) Sådan som apple skal gøre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis