Forlænge et strømkabel med samlemuffe/kronmuffe

Hej.

Jeg har et almindeligt musikanlæg hvor strømledningen er for kort, kontra der hvor anlægget skal hænge.

Jeg ønsker ikke at forlænge strømkablet med en alm. forlængerledning (det skal gemmes i en ledningsskjuler), så jeg har istedet klippet stikket af musikanlægget, afisoleret det 2-ledet kabel,
og samlet det i en samlemuffe/kronmuffe, hvor forlængerkablet - ligeledes et 2-ledet, løber videre hen i enden, hvor jeg så har monteret et alm. stik til tilslutning i vægstik.

Jeg har spændt kablerne godt i samlemuffen/kronmuffen, og sikret mig de sidder fast!
Der stikker ikke nogen kobbertråde ud nogen steder.
Jeg lagt samlemuffen/kronmuffen ind i min ledningsskjuler, og sat ledningsskjulerens dæksel på. Anlægget står konstant i "standby"(når det altså ikke er tændt), så der vil på en eller anden måde være spænding på kablet hele tiden.


Er det en sikker nok løsning, eller kan der ske smelteskader, kortslutninger eller mulighed for stød?

På forhånd tak :-)

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er jo en risikovurdering - umiddelbart sker der nok ikke noget ved det - men lovligt er det ikke


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 26-02-2015 13:17

Det er jo en risikovurdering - umiddelbart sker der nok ikke noget ved det - men lovligt er det ikke

Hvad med loftslamper, hvor de jo ofte samles i en kronmuffe i lampen eller en skjuler/roset. ?

 

 

Skrevet af henrikh29 på 26-02-2015 19:27

Hvad med loftslamper, hvor de jo ofte samles i en kronmuffe i lampen eller en skjuler/roset. ?

Det er jo ikke midt på ledningen, og i øvrigt er det skjult/beskyttet af rosetten, og tjener som overgang fra fast installation til brugsgenstand.

 

 


fase
Sådan som du forklarer det er det ikke lovlig, og du er åbenbart klar over faldgruberne, så det er uden eller med mikroskopisk risiko.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det sker der ingenting ved, så skulle samtlige el apparater herhjemme være stukket i brand. :-) Og det er ikke sket endnu.

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/25582' class='af-profile-link'>subwoof</a> på 26-02-2015 22:44
Det sker der ingenting ved, så skulle samtlige el apparater herhjemme være stukket i brand. :-) Og det er ikke sket endnu.


Sådan kan du ikke stille det op.
For risikoen er der jo. Sker måske for 1 ud af 500.000.

Mvh. Christian M
 

man kan ikke bo, rejse eller leve uden at der er en risiko. Så det er da en naturlig ting at manden laver en risiko vurdering, ud fra de ting han hører der kan gå galt og evt. hvorfor.

Og samler han dem med forlænger eller samledåse (lovlig) er der også risiko.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En anden løsning ville vel bare være at samle ledningerne med krympe muffer også krympeflex udenpå ?? Er den også på standby når stikket er rykket ud ?? For selv om dit fjernsyn er slukket er det jo også standby, mit er i hvert fald Så mon ikke bare det er sådan den er lavet Tror ikke du kan have lavet noget forkert med ledningerne.

MMT
det er ikke alle muffer der er beregnet til 230 volt. Du skal sikre dig at dine er! Men det er bedre om du skal kabelbakken over og samlede kablet i en dåse.
Sidste mulighed er, at skifte ledningen helt inde i musikanlægget. Det er ingen sag

 

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis