fundament til trægarage

Hej

Står og skal igang med at opføre en 49.9m2 garage i træ med facade af lærk klink. Den skal jo op og stå på et fundament. Svigerfar mener at da grunden er rimelig jævn, at én række lecablokke i 19x19x49 er rigelig. Jeg hælder mere til fundablokke da jeg tænker det er mest solidt.

Hvad mener i? Hvad ville i bruge?

Funda eller leca og en eller 2 rækker oven på det støbte?


Mvh 

Søren H. Christensen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du støber fundamentet i beton, er lecablokkene rigtig gode at slutte af med, fordi de er lidt lunere end fundablokke. Om det skal være én eller to rækker afhænger af forholdene, men en gennemsnitlig sokkelhøjde på ca. 30 cm er et fint udgangspunkt, men det afhænger jo også af dine ønsker. Vær ikke bange for holdbarheden, 1000 - vis af huse står på lecablokke.

Husk at støbe ned i min. 90 cm dybde, og husk at få tentorstål/kamstål i soklen, og få jern ført op til fastgørelse i den bærende konstruktion, evt. helt op til tagspær, afhængig af hvordan i bygger.

Leca blokke er beregnet når man skal have varme inden for altså isolerende. Fundablokke er jo det samme som beton hele vejen op. Det er bare langt lettere at sætte fundablokke end det er at lave forskalling og på den måde støbe i en form.
Du skal vel alligevel have støbt nogle ankre ned i soklen, så huset ikke flyver væk når det ret stormer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skal dine væge være 20 cm tykke?
Jeg brugte 10 cm brede lecablokke til samme størrelse carport/garage.
Jeg brugte lecablokke, da de vel har en form for kabilarbrydende effekt, men brugte selvfølgelig murpap, og støbte forankringsjern, ned i selve betonsoklen.

Jeg valgte også lærk som beklædning, skulle jeg gøre det om blev det ikke lærk, jeg synes det er noget opreklameret ...
Husk at bruge rustfri skruer/søm, samt at give lærketræet svampedræber på alle flader.
Nej jeg bruger 150mm tømmer til den del af garagen der skal være hobbyrum. Hvorfor vil du ikke bruge lærk? Havde kig på 1på2 med imprægneret. Men det koster det samme. Så valget faldt på lærk.
Er med på fundamentet skal armeres.
Men hvordan med forankringsjern? Er de ført op igennem leca blokken eller ved siden af på indersiden?

Mvh 

Søren H. Christensen
Jeg lavede et randfundament og så med een række Leca ovenpå randfundament, jeg købte nogle Leca i 19x29x49 og så vendte jeg dem så de blev 19 i bredden og 29 i højden.

Med forankring satte jeg nogle vindteækbånd ned i fundamentet og trak dem op på indersiden af Leca blokkene.

Se evt mit galleri :
https://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/314
Annonce
Når du bruger 150mm tømmer, kunne du jo bruge 150mm brede lecablokke.

Når du bruger så brede blokke kan du støbe 10-12 mm gevindstænger ned, og lade dem komme op i samlingen mellem blokkene, eller endnu bedre bore hul i blokken og sæt den ned over gevindstangen. (husk at svumme gevindstængerne godt i cement, på den del der går gennem lecaen.

Jeg brugte 100mm tømmer, og dobbelt på den anden led i hobbyrummet, (det er bedre der ikke er gennemgående træ) så er det isoleret med 200mm, og stadig kun en 100 mm lecablok.¨
Det inderste tømmer står på gulvet, hvor der er 275 mm flamingo og 100 mm beton, jeg lavede en randisolering med 50 mm flamingo.
Lærk har det med at blive sort og grimt, og det er dyrt at bruge rustfrie søm/skruer, jeg har efterfølgende malet skidtet sort.

Men når du nu har valgt det, så husk at være grundig med svampedræberen, og at bruge rustfrie søm/skruer, så minimere du risikoen for at det bliver grimt og sort.
Så er materialer leveret og der skal støbes og udgraves i weekenden.
Men hvor mange gevindstænger til forankring, bør jeg støbe ned på en 10 meter lang bygning?

Mvh 

Søren H. Christensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også