Trække kabler ned fra gipsloft?

Hej LDSere.
 

Vi er i den heldige situation, at vi på lørdag bliver husejere - og i den forbindelse er der jo en masse tanker - og løsninger der skal på plads.

Vi har besluttet os for, at vi vil smide nye gipslofter op i alle rum - tildels, for at komme til at trække antenne og netværkskabler ind i alle rum - da der ikke er der i forvejen.

Mit problem er bare, at jeg RIGTIG gerne vil undgå at fræse i væggene, da vi vil beholde tapet - og kunne nøjes med at male osv.

Hvordan gør man dette pænest muligt?
Jeg tør jo dårligt håbe på at der er plads i eventuelle tomrør - hvis der overhovedet er det i et hus fra 1969?

Håber i har nogen gode løsninger - som også vil være til at holde ud og kigge på

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Kerbs på 25-02-2015 16:13

Hej LDSere.
 

Vi er i den heldige situation, at vi på lørdag bliver husejere - og i den forbindelse er der jo en masse tanker - og løsninger der skal på plads.

Vi har besluttet os for, at vi vil smide nye gipslofter op i alle rum - tildels, for at komme til at trække antenne og netværkskabler ind i alle rum - da der ikke er der i forvejen.

Mit problem er bare, at jeg RIGTIG gerne vil undgå at fræse i væggene, da vi vil beholde tapet - og kunne nøjes med at male osv.

Hvordan gør man dette pænest muligt?
Jeg tør jo dårligt håbe på at der er plads i eventuelle tomrør - hvis der overhovedet er det i et hus fra 1969?

Håber i har nogen gode løsninger - som også vil være til at holde ud og kigge på

Du skal ikke regne med, at der er tomrør i et hus fra 1969. Når du så ikke vil lave skjult installation med dine netværks- og antennekabler, kunne du jo evt. trække kablerne over loftet, så behøver du ikke "smider" et nyt gipsloft op, hvis kablerne er den eneste grund, og du ellers kan komme op på loftet.

Kablerne kan skjules i tynde kabelkanaler, som monteres i hjørner og over fodlister, men det kræver næsten at have set det for at finde den bedste løsning.

 


fase
Hej jeg kører som tekniker hos Stofa, og det vi gør når der skal kabler ned ovenfra, borer vi enten ned i et hjørne og sætter en kabelkanal op.
Hvis du er så heldig at der er tomrør fra et gammelt antenne udtag så kan du godt få plads til både antennekabel og netværkskabel i samme rør hvis du er heldig.

Hvis det ikke kan være der kan man bruge minisat kabel, som er en del tyndere men desværre har lidt højere dæmpning.

http://www.mayer-elektronik.de/Kabel-und-Zubehoer/Mini-Sat-Koaxkabel::143.html


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der er 1. sal på huset - så at trække det i loftet er ikke ret meget lettere

Jeg ville jo helst have dem fræset ind - men det bliver ikke løsningen.

Jeg har selv tænkt på løsningen med tynde kabelkanaler - og det kan godt være dette bliver nødvendigt - men jeg må vist se på det, når jeg kommer ud i huset på lørdag, og kommer i gang.
Du kan jo også føre kablerne ud fra udhænget på taget og så i et alu rør ned af væggen udvendig, evt ved et nedløbsrør. Så kan de jo afsluttes pænt i en dåse inden i huset, men det er jo ikke så pænt udvendigt.


 

grossmann - årh - det lyder heller ikke helt som løsningen
Det er sku svært - men er glad for at høre de forskellige foreslag.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

1. Hvis du påtænker at sætte gipsplader op for at få plads til kabler, vil det give dig andre problemer. Du skal have forlængerringe på alle dåser til lampesteder. Men det er tvivlsomt om ledninger kan nå ned til det nye loft. Så alle dåser skal sikkert sænkes, hvilket heller ikke er stor problem hvis du piller gamle lofter ned.

2. Ved huse med 1. sal er det ret let at føre kabler i skunkrum, og op over lofter på 1.sals rum. Det gølder så ved alle ydervægge påhusets langside. Og de kabler der skal bruges på 1. sal er jo peace off cake.

3. Hvis du hugger hul til den indmuringsdåse som du påtænker at bruge, og hugger stenene til skråt op imod hulmur, er det let at fiske kabler i hulmur. Man bruger et stykke  16 mm elrør bukket og spidset på en særlig måde. Den skubbes let ogelegant op og ender lige under taget. Vend tilbage hvis det er interessant, så vil jeg lave en nærmere beskrivelse.

4. Man kan nøjes med at rille ned / trække "pæne" plastkanaler på den ene side af et skillerum. Så kan kabler føres igennem. Det er så kun halvdelen af stederne det ses.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand - Tusind tak for dine fif - rigtig dejligt!
1) Vi sætter nye gipsplader op - for at få trukket kablerne, og for at få nye store plader, der bliver spartlet og malet.
Så det er ikke som sådan fordi det skal sænkes - dog bliver der selvfølgelig monteret 2 lag gips.

2) Jeg havde godt lejet med tanken om at trække det i skunkvæggene - men de skal jo bare stadig ned i en dåse et eller andet sted.

3) Jeg forstår sku ikke lige denne - men hele ideen med at hugge ud til en dåse er jo det jeg helst ville - men hvordan jeg lige får kablet ned i dem - uden at skulle fræse væggen - er jo det svære

4) er næsten stadig udelukket - så ville jeg hellere gå hele vejen og fræse ud i alle rum - og så tapsere om
Et hus fra 69 taler for, at der er indbyggede skabe. Det er jo et oplagt sted at få kabler op og ned.

Hvis det er tynde kabler, kan de limes fast i et hjørne, og efterfølgende fuges med en akrylfuge, og så males i samme farve som vægen. Det har jeg set alarminstallatører gøre. Det går nok an med et netkabel, men et antennekabel er nok for tykt til at denne metode giver et kønt resultat.
3. det med at "fiske" i hulmur har jeg brugt mange gange og det er meget let, når man lige får fidusen.
4. der forstår jeg så ikke hvorfor man vil lave dobbelt arbejde. Om rør til ledninger går på den ene side af en skillerum eller den anden, er fuldstændig lige meget.
Men vent nu til du kommer ud for at se huset i detaljer, Måske kan du med lethed se hvor forrige ejere har haft billeder til at hænge. Tapet ser ofte anderledes ud når huset er tømt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også