solcelle anlæg til batteri

Hej Alle,

jeg har fået fat på 2 solceller med disse specifikationer:

 

  • Maximum power: 245W
  • Cell efficiency: 17%
  • Module efficiency: 15.1%
  • Tolerance: ±3%
  • Open circuit voltage: 37.2V
  • Short circuit current: 8.35A
  • Maximum power voltage: 30.8V
  • Maximum power current: 7.95A
  • Maximum system open circuit voltage: 1000V

 

som jeg skal have monteret på taget af mit kolonihavehus.

jeg skal have det til et batteri som jeg så kan bruge af om aftenen.

mine spørgsmål er så, om hvor stor en ladergulator jeg skal have fat på for ikke at ødelægge batterierne, er 30Ah godt nok? 

og med hensyn til batterier, jeg har haft kigget på et mariebatteri fra harald nyborg:

http://www.harald-nyborg.dk/p4285/marinebatteri-110ah

af hvad jeg kan læse mig til er det  velegnet til forbrug - men er der nogen som har erfaringer med det?  


mvh Michael Hansen



 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Hvis hvert panels kortslutningsstrøm er lig 8,35 A, vil det sige at solcellepanelerne aldrig vil kunne levere mere end max 16,7 A ved en parrelelkobling. Derfor er en 30 Ah regulator tilstrækkelig da panelerne "kun" kan levere lidt over halve strøm som regulatoren er ratet til.

Opgivelserne Ah og A dækker over det samme når vi regner. "h" står bare for hour, altså time på engelsk og bruges når vi udregner forbrug i W  

Onkel Harald's forbrugsbatterier ved jeg der er mange der sejler med og har i deres campingsskur.

PS. Ville nu være mere ræd for at gøre regulatoren øg end batterierne, forudsat du bruger søm i stedet for sikringer i anlæget. Dermed sagt du skal have den rigtige størrelses sikringer i anlæget med de korrekte ledningsdimintioner, ellers kan du utroligt nemt komme til at starte en hurtig illøs.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

tak for svar. bare for at være sikker på jeg har forstået di ret vil du indsætte en sikring? 

jeg har lavet en hurtig skitse over hvordan jeg hade tænkt mig at setup`et skulle se ud, der er en fladsikring i inverteren som skal trække min computer og telefon. vil du sætte en sikring mere på? der bliver ikke tisluttet andet end batteriet til laderegulatoren og strømmen tapper jeg fra batteriet. 

 

Mvh Michael 

Mellem hvert solpanel og regulator ville jeg indsætte en sikring på 7.5-10 A. Mellem regulator og batteri skal der også sidde en sikring så nær batteriet det er muligt på ca 15 A. Ligeledes skal afgangen fra batteriet sikres med en passende sikring. Husk og få noget kobber i ledningerne på lavvoltssiden samt så kort en ledningsføring det er muligt.

Men undres såre over mine ywn syntes og skimte, der stod du vil påsætte en 1500 W inverter for og drive en sølle computer og telefon. Nu ved jeg selvf. ikke hvad det er for en computer og telefon du er i besiddelse af, men du resikerer nemt den kæmpe inverters tomgangstab er på størrelse med forbruget !!!

Inverteren du indkøber bør ikke være ret meget større end dit max forbrug samt have en virkningsgrad der er så høj som muligt, samtidigt skal den helt klart have indbygget en spændingsvagt så du ikke dræner batteriet mere end godt er for dets helbred. 

Undres over du ikke har tænkt på lidt lys i hytten, men der regner du måske med sterin eller petroliumslys ???   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af msbh på 24-02-2015 23:01

tak for svar. bare for at være sikker på jeg har forstået di ret vil du indsætte en sikring? 

jeg har lavet en hurtig skitse over hvordan jeg hade tænkt mig at setup`et skulle se ud, der er en fladsikring i inverteren som skal trække min computer og telefon. vil du sætte en sikring mere på? der bliver ikke tisluttet andet end batteriet til laderegulatoren og strømmen tapper jeg fra batteriet. 

 

Mvh Michael 

I stedet for inverteren og det dermed følgende tab kunne du overveje at bruge en strømforsyning af den type, der bruges i biler til 12V til din computer og telefonoplader. Telefonen kan som regel også oplades fra USBporten på computeren.Jeg går her ud fra, at det drejer sig om en bærbar computer. Når du regner kapaciteten på batteriet ud, skal du regne med 20h afladning. Det betyder at et 110Ah batteri kan forsyne med 5,5 A i 20h. Bruges en større strøm sænkes kapaciteten.

 

 

 


fase
det var selvfølgelig en mulighed, vi har 2x bærbare computere som skal kære på det, så var derfor nok noget nemmere hvis jeg havde den inverter,, min tanke var eentlig at montere en afbryder på selve kablet til inverteren således jeg kunne afbryde strømmen til den når vi var i skole og lign. men et godt forslag, jeg prøver lige at undersøge 12v adaptere

tak for input til jer begge
Du skal også sørge for at laderen er en MPPT da denne kan klare højere spænding fra solcellerne. Det vil ikke komme til at virke med en standard billigere lader med PWM.

Står gerne til rådighed hvis du har flere spørgsmål, eller stadig mangler en batterilader.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis