Nyt kogegrej UDEN teflon (fluorstoffer).

Hejsa.

 

Håber der er nogle der har en smule forstand på ovennævnte, og kan hjælpe.

 

Her i huset har vi et stykke tid nu haft fokus på mediernes omtale af de skadelige fluorstoffer der findes i mange ting, bl.a. "slip-let"-pander. Selvom de skulle frigive meget lidt af stoffet, har vi besluttet at skifte vort kogegrej ud med noget uden teflon med PFOA/fluorstoffer, og hvad de ellers hedder.

 

Det fører os så frem til spørgsmålet: Hvad skal man vælge??

 

Foreløbig har vi købt en støbejernspande med emalje - jeg går ikke ud fra dette frigiver noget, eller....?! Så findes der jo keramisk belægning og rustfrit stål (sidstnævnte tiltaler mig også, men skulle være svært at rengøre?).

 

Hvad skal man vælge og hvorfor? Frigiver henholdsvis emalje, rustfrit stål eller keramisk belægning nogle stoffer? Nogle der ved noget?

 

 


Med venlig hilsen

 

Lars F.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

jernpander og støbejerns pander er ikke svært at gør dem rene. tværdigmod. er de lettere holde rene end telfon. bare under varm hane og børste. men ingen sulfo og opvaskemidler heller ikke i opvaskemaskine. når de nye stegepande først er steget ind er de hæderlige at bruge dem. hvis du fortrække skorbe på bøffer og frikadeller. så er jernpande og støbejerns pande er at foretrække. men når panderne bliver mørke. er der naturens slip let bellægning. jeg har en le buyer jernpande. jeg bruger den en del. ud over en støbejerns saute pande. som hverdags pande.! gryder i rustfri stål. og en støbejerns stegegryde. plus en grill pande i støbejern.

Skrevet af Lars F. på 24-02-2015 09:24

Hvad skal man vælge og hvorfor? Frigiver henholdsvis emalje, rustfrit stål eller keramisk belægning nogle stoffer? Nogle der ved noget?

 

Både jern og rustfrit stål, der er jern tilsat hovedsalig chrom, er ting vi faktisk skal have en smule indenbords af hver dag for og kunne opretholde et godt helbred. Rustfrit stål er formodenteligt det metal, der frigivers mindst fra under normal køkkenbrug på grund af sin hårhed.

Men når man kommer over i belægningerne er det vel hverken dig, mig, eller ret mange der ved hvad grumme stoffer de indeholder. 

PS. Rengøring af rustfrit stål er betydeligt lettere end jern-potter/pander da det grundet sin hårhed tåler mekanisk rengøring ret godt. Er det den rigtige slags rustfrit, tåler det sågar syre uden og nedbrydes (rust). En såkalt rustfri vask, som du har i køkkenet, kan faktisk ruste når den udsættes for syre. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

har ikke haft nogen af nonstick eller teflon pander. i huset. bortset en lille bradepande til oven bruger primært til at opvarme flyttes med hvidløj i.! det er ikke så tit at den kommer frem. jeg fortrækker uden bellægning.!

I får tak for svarene so far ;-).

Med venlig hilsen

 

Lars F.

Jeg har også smidt alle teflon pander og gryder ud. Ikke kun pga teflon med også aluminium.
De er blevet udskiftet med rustfrit stål og støbejern.
Annonce
Jeg tror også teflon redskaberne har haft deres tid, det var smart og nyt i 80´erne, men nu virker det bare mere rigtigt at at bruge mere naturlige materialer som støbejern eller rustfrit stål. Det er ikke en særlig rar tanke, at man "fodrer" sine børn med skadelige stoffer fra teflon belægninger.

Herhjemme er vi også ved at udskifte til stål, det virker bare mere gedigent.

Venlig hilsen Frederik
http://oejenvippeshoppen.dk/

Selvgjort er velgjort - Men kun hvis man ved hvordan..
Ja, her vil vi som sagt heller ikke have teflon mere, og det til trods for at jeg i min søgen her på det sidste, faktisk er faldet over info om at producenterne ikke må lave belægning med PFOA mere her fra 2015 - eksempelvis firmaet Scanpan skulle åbenbart have udfaset det for flere år siden.


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Så vidt jeg har forstået er det kun, hvis du har ridset i slipletpanden at der kan være problemer. Synes jeg har hørt at det kan forøge risikoen for alsheimers.
køb en ordentlig (dvs dyr) pande, kvalitet og pris hænger sammen. jeg har haft mange både støbejern og andet, min yngling er en le cruset, med en form for teflon på, den kostede en tusse, men jeg har ikke fortrudt, den holder bare ikke som det billige skrammel, ham nærig røven (mig) købte før. Jern pander, eller støbejern, de er tunge men et godt, alternativ til teflon hvis du vil undgå det. De kan købes ved H.W.Larsen over web shop, de er ikke billige men holder i mange år, jeg har dem selv, til mit udekøkken, når vi laver mad på bål.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis