Teaktræsmåtte til bruser

Hej kære LDS'ere!

Jeg synes at mit gulv i bruseren er koldt og derfor står jeg nogenlunde samme sted under et bad. 
Jeg vil gerne selv lave en teaktræsmåtte, da jeg ikke kan finde nogen steder hvor jeg kan få dem lavet i special-mål. 

Jeg vil gerne have at det fylder hele bruseren = 75 x 145 cm. 

Har i nogen ideer til hvordan man samler det på en pæn måde hvor det stadig er forholdvis let at gå til  

God dag! 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Går ud fra det er en rist du tænker på.
Du kan f.eks. lave den af parallelle lister på 15 x 21,  21 x 21 mm eller kraftigere, med kortere listestykker som afstandsklodser mellem hver liste. Du kan bore huller i alle lister og afstandsklodser og samler f.eks. med en rustfri gevindstang igennem hver ende. Eller du samler listerne med påskruede tværlister pr 10 - 15 cm. Her er det en fordel med lidt bredere lister, f.eks. 15 - 44 mm. Har du brug for mere flexibilitet, kan du samle listerne på nogle tværliggende gummibånd der hæftes under trælisterne, så teaklisterne hviler på gummilisterne.

Hvis du affaser og/eller afrunder kanterne inden du samler, bliver risten behageligere at stå på :-)

Hej Egj,

Rigtig gode ideer, jeg var i samme tanker. De bliver lige taget under kærlig behandling og får en gagng slibning inden de samles. 

Hvad angår anskaffelsen, så har jeg lidt betænkeligheder med selv at skulle save listerne ud af brædder da jeg antager at det vil tage hårdt på klingen.  Kan det købes i de formater du nævner? 

Det er standard dimmensioner jeg har foreslået, så det skulle kunne købes. Ellers ville jeg ikke tøve med selv at skære ud.

Jeg har dog lige set noget, der ville få mig til at overveje situationen. Jeg tror nemlig du kommer til at betale dyrt for selv at lave risten, hvis du kan bruge den her i stedet.

http://www.cphliving.dk/badematte-teaktrae.html

Jeg har den du linker til. 

Problemet er at jeg tænker meget på det æstetiske udtryk og derfor ville jeg gerne fylde hele bruseren ud  

Det forstår jeg godt. Syntes bare lige du skulle se den mulighed også.
Annonce

Om du har en rundsav skærer du selv listerne ud af nogle stykker Teak træ.

Og ja teak sløver klingen pga. kisel der er i træet, det kan ligefrem "lyne" når man skærer i teak, men klinger er efterhånden så billige at det ikke betyder det store.

Og klingen kan jo da slibes igen (går ud fra du bruger HM klinger) det gør de fleste tror jeg da.

Du kan lave "bunden" vanger der bære de lister du/i vil stå på, de kan skrues på bor med F.eks. 10 mm forstner bor og lav propper til at dække skruehullerne af med i samme Ø som huller, brug en' vandfast lim til "propperne.

En fordel at lave rundinger på de kanter der vende opad, (mod fødderne)

Lav den så du nemt kan ta' risten ud evt. i 2 dele og vaske den grundigt en gang i mellem.

På den vis kan du få en meget fin "rist" eller hvad du vil kalde den at stå på i badet.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Hej

Bare et forslag når du går meget op i udseendet.

En anden mulighed kan være at sætte det hele sammen,som før foreslået med gevindstang,men i stedet med en rustfri stålwire og fæstne hver liste med en skrue fra bunden.det giver et andet udseende.

Jeg var for sjov skyld inde og se på Odense Lavpristømmerhandels hjemmeside.

De har teaklister, hvis du ikke som  Maskinsnedker foreslår, kan lave dem selv.

Eks.15x28 koster 74kr/m , så det bliver en pænt dyr rist.

Hilsen Johnny S.

Johnny cnc

Ja teak er rasende dyrt.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Hej Johnny,

Det kan vist bedre betale sig at slide en klinge op i stedet for at købe dem til den ublu meterpris hos OLT. 

Kunne det tænkes at man kunne bruge egetræ og så rå linolie i stedet for? 

Mvh.
Morten

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis