Dampspærre mellem gipsplader ??

Hej stå med et stort spørgmål. har købt hus hvor der er første sal åben til kip med gips. over det hele. har snakket med gamle ejer. og alt er lavet i orden med lavet i 80 så der er ingen dampspærre. 

 

Nu vil jeg gerne lave gulvvarme og  taget bliver udskiftet så der kommer mere isolering i udefra. Men tænkte så kan jeg trække en dampspærre ud over gipspladerne indedørs og så et lag nyt gips på . eller vil den blive så hullet af jeg skure gips uden på at den er ligemeget

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
dampspærren ville ikke have nogen virkning hvis man ligger den mellem gipspladerne, da skruerne ødelægger damspærren
det var det jeg var bange for . mærkeligt hvis man Google det er der nemlig flere der har gjort det. . men tænke der har ingen dampspærre haft siden 80 så mon ikke den kan undværes - ville ellers gerne have haft en på bare for en god ordens skyld. Men hvis den ingen virkning har når der kommer huller i så det jo lige meget
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ned med den eksisterende gips.
Ned med de lægter gipsen sidder på.
Monter dampspærre.
Op med lægter igen
På med ny gips.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af Mr Maggo på 24-02-2015 10:21
det var det jeg var bange for . mærkeligt hvis man Google det er der nemlig flere der har gjort det. . men tænke der har ingen dampspærre haft siden 80 så mon ikke den kan undværes - ville ellers gerne have haft en på bare for en god ordens skyld. Men hvis den ingen virkning har når der kommer huller i så det jo lige meget

Ja, den har åbenbart kunnet undværes i den eksisterende kontruktion og med den brug der har været.

Men nu går du ind og laver gulvvarme og endnu vigtigere du efterisolerer. Jeg ville være meget forsigtig med at konkludere, at dampspærren stadig kan undværes, når du ændrer på de forhold.

Det sikre er helt klart som Barrus skriver, at tage det nuværende gibs og lægter ned, på med en tæt dampspærre og så forfra med lægter og gibs.

 

 

 

Efter isoler og efter isolere så voldsomt bliver det ikke mon det gør den store forskel der bliver lagt 100 mm oven på . Der er jo radiatore hvad forskel skulle det gøre at der kommer gulvvarme det bliver bare på forskalning og varmefordelings plader ,Vil bare ikke rive den gamle gips ned da det drejer sig om 90 kvm med 4,80 til loftet der er dobblet gips som er snor lige og flot.- så synes lidt det er overkill og begynde og rive alt det ned. . Så det må bare være som det er nu . Det var mere hvis man lige kunne smide en dampspærre op og skrue en gips plade uden på så ville jeg gøre det mens vi alligevel skulle lave gulvvarme
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvad skulle forskellen være i det fremsatte forslag om at pille nuv. gips ned, ny dampspærre og 2 lag gips ovenpå, ift. eksisterende gips, ny dampspærre og nyt lag gips?

Jeg kan ikke se at dampspærren skulle blive mindre hullet af at sætte to lag gips udenpå, tværtimod vil der være det dobbelte antal skruehuller når den sidder bag 2 lag gips.

Den store udfordring ligger i at du ikke ved hvor den bagvedliggende forskalling er. Det gør det i praksis umuligt at skrue et ekstra gipslag fast. Derfor må den endelige løsning være at nedtage eksisterende gips og etablere dampspærre og gips igen. Og husk så at mærke forskallingen op så 2. lag kan skrues fast ;-)

Angående varme, så går det ikke den store forskel, hvis der er nogenlunde ligeså varmt som før, hvilket er det du antyder der bliver. Det er mere hvis du går ind og hæver den mængde varme der kan sive ud og kondensere i din tagkonstruktion og så give råd/fugtproblemer. Derudover kan det også være at brugen ændrer sig, altså at I er flere personer der bruger overetagen og dermed mere fugt der skal ventileres bort.

Jeg forstår udemærket du ikke vil til at rive alt det fine arbejde ned og det kan også sagtens være det går fint (du har fx. ikke skrevet hvor meget isolering der nu), men det er ikke risikofrit at øge isolationsmængden og så bare ignore dampspærren. Du kan evt. også kigge på alternative isoleringstyper som papiruld eller træ-fibre, som er mindre kritiske i forhold til dampspærre.

Vi har et eksempel i omgangskredsen, hvor det gik galt på første sal. Det var netop en kombination af efterisolering og så en familie på fem som nu pludselig havde værelser deroppe, hvor tidliger ejer havde haft en en "død" stue og et par ubrugte værelser uden problemer. De skal på den med at få hevet alt ned og så forfra, når pengene rækker til det.  

 

Skrevet af pilehave på 24-02-2015 13:06
Hvad skulle forskellen være i det fremsatte forslag om at pille nuv. gips ned, ny dampspærre og 2 lag gips ovenpå, ift. eksisterende gips, ny dampspærre og nyt lag gips?

Jeg kan ikke se at dampspærren skulle blive mindre hullet af at sætte to lag gips udenpå, tværtimod vil der være det dobbelte antal skruehuller når den sidder bag 2 lag gips.
 

Sådan som jeg forstod det, så var forslaget at tage nuværende gips og lægter ned og så ny dampspærre og så nye lægter (måske også lidt isolering imellem lægterne) og så skrue gipsen på. Så kommer skruerne fra gipsen i hvertfald ikke i kontakt med dampspærren og der bliver vel også lidt plads til at hænge ting op uden at lave hul i dampspærren.

 

 

Nej men det gør skruene f ra lægterne vel. Så det er jo skruen uden ende :-) ..... Jeg ville selv sætte en dampspærre uden på den eksisterende gips og så et ekstra udenpå igen, de huller der kommer, kommer jo ikke i kontakt med fugtholdigt luft de bliver jo klemt inde imellem 2 lag gips så kan virkelig ikke se problemet i det
Det med hvordan konstruktionen skal laves i præcise detaljer, vil jeg gerne bakke ud af. Synes Barrus forslag lød som en fornuftig opbygning, men der er flere herinde med praktisk erfaring, der er ekstremt kompetente og vidende ud i den slags. De ved helt sikkert præcist hvordan det kan gøres.

Det jeg ville bidrage med, er i korte træk, at det er set før at en bygning har fungeret i årevis uden problemer og så flytter nye folk ind og man giver så lidt mere isolering, skifter måske utætte vinduer til nye og bruger bygningen mere intensivt og så opstår fugtskaderne pga. mangelfuld dampspærre og forringet ventilation. Derfor ville jeg, hvis det var muligt, lave en ny dampspærre, når jeg efterisolerer eller kigge på alternative isoleringsformer.

Det lyder dog også til at spørger er klar på en ny dampspærre, hvis den bare kan monteres uden at skulle til at tage det nuværende loft ned.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også