Dampspærre mellem gipsplader ??

Hej stå med et stort spørgmål. har købt hus hvor der er første sal åben til kip med gips. over det hele. har snakket med gamle ejer. og alt er lavet i orden med lavet i 80 så der er ingen dampspærre. 

 

Nu vil jeg gerne lave gulvvarme og  taget bliver udskiftet så der kommer mere isolering i udefra. Men tænkte så kan jeg trække en dampspærre ud over gipspladerne indedørs og så et lag nyt gips på . eller vil den blive så hullet af jeg skure gips uden på at den er ligemeget

Hej stå med et stort spørgmål. har købt hus hvor... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det har ingen betydning om dampspærren lægges mellem 2 lag gips, eller lægges bagved første gipsplade.
Den med at dampspærre ingen værdi har, hvis der er skruer igennem den, er noget vrøvl. (undskyld udtrykket) Som andre også skriver kan man ikke undgå at skrue igennem dampspærre. Og det kan da godt være det går fra at være 100% til at være 99,8% tæt. Dampspærre sidder for at den varme luft ikke skal trænge op igennem isolering, hvor det møder den kolde luft og på et tidspunkt danner kondens. Men hvor meget varm luft trænger igennem ved en skue der sidder i en forskalling, intet eller så godt som intet.
Og man kan meget nemt finde forskalling bag 1. lag gips. Man slår en dykker / syl igennem med lidt mellemrum indtil man har fundet 2 - 3 stk Så har man afstand og kan let finde og opmærke dem alle.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er ikke så bekymret for der hvor skruerne spænder ind mod forskalling der tror jeg nok den skal være tæt. Det er mere på de korte side altså de korte ender hvor min plan var at samle med båndstål der er der jo ikke forskalling bag til at spænde pladen ind. . Brugen af rummene blive nok det samme som før. Men sjovt nok fandt jeg en video på xl-byg hjemmeside hvor de viser præcis det samme med en dampspærre mellem 1 og 2 lags gips ( ved godt det ikke er det optimale men det vel bedre end ingenting. Og jo der er væsentlige forskel på at brække en hel 1 sal med 4 værelse. Ned kontra og smide nogle gips plade op og nået spartel. Spørgsmålet lyder heller ikke så meget på om jeg skal pille det hele ned. For det sker ikke. Men mere om jeg skal montere en dampspærre eller ej. Er det tid værd og montere en dampspærre og gips. Eller skal jeg lade det være som det er
Ja, op med damspærre og et lag gips mere.
når du skal have taget af og efterisolere udefra, tager du det gamle isolering op, så ruller du dampspærre ud mellem spærerne,så klæber og taper du det til spærerne. så har du en dampspærre med nul huller.
prøv at se denne video:
https://www.youtube.com/watch?v=x72MSnPxnYw
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af midi81 på 24-02-2015 21:29
når du skal have taget af og efterisolere udefra, tager du det gamle isolering op, så ruller du dampspærre ud mellem spærerne,så klæber og taper du det til spærerne. så har du en dampspærre med nul huller.
prøv at se denne video:
https://www.youtube.com/watch?v=x72MSnPxnYw

Hvad gør du så med dugpunktet og fugt transmisionen igennem spærret?

Næ. Den går ikke Dampspærren skal igennem hele konstruktionen

 

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Kuloda det er det jeg gør så tak for hjælpen
Jeg har også set flere steder på internettet at proffer har kommet damspær imellem gipspladerne. Her er en video på dampspær som bliver monteret imellem gipsplader. https://www.youtube.com/watch?v=L8o2sSoIvY0

Og hvis men ikke ved hvor de bagved læggende lægter er, så kan vel montere pladerne med spredeklammer som producenterne anfalder.

Kunne men ikke også bruge en lægte finder?

Jeg undre mig bare over hvorfor det ikke er muligt, når nu producenterne selv anfalder det?
Skrevet af Ninjaman på 24-02-2015 23:29
Og hvis men ikke ved hvor de bagved læggende lægter er, så kan vel montere pladerne med spredeklammer som producenterne anfalder.

Kunne men ikke også bruge en lægte finder?

Jeg undre mig bare over hvorfor det ikke er muligt, når nu producenterne selv anfalder det?

ev elmand har også givet en god low-tech løsning på lægteproblemet længere oppe i tråden.

 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også