Savklinge.

Jeg har en ældgammel (over 40 år) Black&Decker rundsav og den kører upåklageligt, men.... hvor dælen finder jeg en ny klinge til den gamle jas??

Det er jo en bette handy "damemaskine" der kun skal ha' en på 120 mm med 15mm i center. 

Den jeg har er ok, men jeg vil ha' en med flere/mange tænder - gerne noget med min. 48 hedder de vist - flere kan også gå an.

Event. en hengemt klinge i rodet på dit værksted??


Sniffer  
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej jeg har ikke en hengemt klinge til at ligge desværre.

Er det den' slags man selv kan file skarpe Sniffer?

(Hss.) = High Speed Steel

Og en Ø 120 mm. klinge med 48 eller endnu flere skær vil nok blive vanskeligt at finde.

Har nogle Hss. klinger godt rustne (dem man selv kan file) men slet ikke med så mange skær/tænder som du  efterlyser.

Biltema har nogle hårdmetals klinger på Ø 125 mm med hul Ø 20 mm og adaptor-ringe 16 & 13 mm. til ca 60 kr/stk.

Held og lykke med din søgning.

 

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Hej.

Jeg har disse to jeg nu har haft i 8 år udeb at have fået brug for dem, så kan du bruge dem, finder vi ud af noget. Den store er 125 mm, den lille 100.

Og er du sikker på de 15 mm hul. Disse er 16. Har lige checket mit gamle C.F. Petersen katalog, og der er ikke 15 mm.

Ka du bruge dem ka vi udveksle privatheder med PM.

mvh


 varmetossen

Jan - nej, den gamle er ikke en der kan slibes, men der ligger ønsket heller ikke - derimod flere tænder der tager fat på en gang = mange tænder på klingen.

Klaus Lundstedt - Fint tilbud. Din den store er vist næsten magen til min, så der er ingen ide der.
Den lille ligner det jeg er ude efter, men skæredybden bliver for lille med en på 100.
Du har da nok ret med centerhullet - måske er tommestokken også slidt eller mine øjne.
Og jo, det er da en ægte tommestok.
Måske jeg skal købe en ny maskine???? Bare jeg kan finde en der ikke vejer to storebæltsbroer.

Sniffer  

har du prøvet med en skydelære. til at måle hullet i klingen. ellers må man lave en adapter ring på en metal drejebænk.!

Helt fint Sniffer, du må søge lidt (google) om du ikke allerede har gjort det.

Den størrelse klingerer med så mange tænder som du ønsker, er nok ikke lige dem der er flest af div. steder, men da værd at forsøge, ved at bruge lidt tid ved tasterne.

Det gode er at en sådan lille rundsav er til at komme til nu-omstunder, købte min B & D for ca. 34 år siden, den kostede vist den nette sum af ca. 700,- dengang, (som jeg lige husker) mange år siden jo, men de fås betydeligt billigere nu er jeg ret overbevist om.

Min B & D har været brugt til rigtigt meget, og holder stadigvæk så det er bestemt en af de goe' jeg fik for mange år siden, og er værd at passe på til små opgaver er den handy, men det er jo også det du har erfaret.

Det allerbedste er når du skal købe at prøve at stå med maskinen i hånden, for at mærke vægten og ikke mindst balancen. (en' af ulemperne ved at købe på nettet) der er selvfølgelig ikke den mulighed.

Har en lille plan der går ud på at erhverve mig en maskine jeg kan slibe HM klinger med, det er selvsagt en diamant belagt slibeskive, på den' jeg har i kikkerten, har en stor stak på mindst 15 klinger der trænger til en kærlig behandling, så nå der blir' lidt luft i økonomien, anskaffer jeg nok en sådan. 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce

Jeg har skam være rundt omkring med min ven google - i Tyskland har de klinger, men gider jeg bøvlet hvis klingen ikke behager madammen?? Næppe.

Har luret på en Bosch PKS18 LI Solo. Har allerede tre batterier.Den vejer ikke så meget, men det er nok uden batteri vægten er opgivet.

Så er der også Bosch PKS 40  600W - det er også en letvægter.

Hat i nogen erfaringer med disse maskiner?? De skal ikke pukle i døgndrift, men bare bruges ind imellem når jeg lige skal bygge en reol om og korte et par skuffer af. 

Man er vist lidt doven eller også har jeg ondt i savarmen, så håndsaven blir forpustet eller noget.

 


Sniffer  
Bliver den selvfølgelig ikke meget lettere af dem har du overvejet en dyksav?
Den kan hurtigt bruges mange steder når der også er skinne med.

Men af rundsav har jeg selv Makita DSS610 Z den vejer ikke så meget og har rigeligt med kraft.
Men i dit tilfælde hvor den kun skal bruges en gang imellem ville jeg nok overveje om ikke det skulle være en med ledning istedet, måske en bosch GKS 190. Med en ledning kan du jo have en rundsav de næste over 40 år hvis du passer på den. (husk nu og køb en klinge med mange tænder så du ikke står i samme situation om 40 år.)

Med batteri vil dine batterier med garanti ikke holde i så mange år.
Hvis du havde læst tråden, så ville du ha' set at saven skulle være let og det er over 4 kg. sgutte og det gælder også Makitaen..
Og jeg risikerer ikke at stå i den situation om 40 år, så gammel blir jeg ikke.
Ved ikke hvad en dyksav er, så det undersøger jeg lige sammen med min ven google.

Sniffer  
Ømmm, hvad kan en dyksav som en alm. rundsav ikke kan?

Sniffer  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis