Eternittag med for lav taghældning

Hej.

Vi ser på et sommerhus hvor der i tilstandsrapporten står følgende omkring eternittaget:

"K3 Taghældningen er for lille til den anvendte tagpladetype. Der kan måles en hældning på 6-8 grader. Producenten anviser en hældning på min. 14 grader.
Note: Dette kan give anledning til vandindtrængen og skader på de underliggende konstruktioner. Desuden forringer det tagpladernes levetid.

K3 Der kunne ses flere knækkede rygningsplader og pladerne er generelt nedbøjede på grund af for hård tilspænding.
Note: Dette skyldes, at vinklen på rygningspladerne ikke passer til taghældningerne."

Taget er ca. 18 år gammelt og så vidt vi ved har der siden da ikke været problemer med vandskader.

Hvor stort et problem er dette (er det grund til ikke at købe) og hvis man skulle skifte taget, hvilke type tag ville man bruge og hvad ville det ca. koste selv at skifte det på en 80 m2 hus?

På forhånd 1000 tak for hjælpen!

VH Morten


Med venlig hilsen

Morten (dotmlj)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kunne enten lægge krydsfinér og tagpap på i stedet, eller rette taget op til højere rejsning (nye spær/opretning) og lægge nye plader/pap på. Sidstnævnte ville nok være smart hvis man alligevel har taget af.

Hvor meget den aktuelle tagkonstruktion kan give problemer kan ikke vurderes ud fra det beskrevne.

OK. Hvad vil du anbefale man gør for at vurdere hvor stort et problem det måtte være? Når tilstandsrapporten ikke nævner fugtskader og det har været på så mange år, er det måske ikke noget problem.

Findes der en tommelfingerregel for hvad et tagpaptag koster per m2 inkl. krydsfinér?

Takker


Med venlig hilsen

Morten (dotmlj)

Den lille taghældning giver - eller vil let komme til at give problemer med indtrængende fugt, det er jeg sikker på. Lægter og spær kan sagtens være fugtige, uden det ses på undersiden af lofterne.
Kan du komme på loftet og se direkte på tagkonstruktionen, er det det sikreste. Hvis ikke, så se om der er mos på taget. Meget mos indikerer problemer med fugt på bagsiden - også selv om det ikke er synligt på de underliggende lofter. Ved mistanke ville jeg skrue et par tagplader af, for at vurdere situationen. Er der hverken mos, eller tegn på fugt er problemet mindre, men du skal være obs på taget. Hvis du altid holder det rent og glat (malet?), kan det ligge mange år endnu. Rygningerne skal dog skiftes hvis de er revnede.

Ellers er løsningen at lave nye spær, hvilket betyder at taget skal af og der skal lægtes om og lægges et nyt tag på. Stern, underbeklædning, vindskeder, ventilationshætter, tagrender og nedløb vil også skulle skiftes.
Pap på lister kan sagtens bruges direkt på den omtalte hældning, men det er et ret dyrt tag. Til gengæld skal spærene ikke ændres (med mindre der er råd i dem), så alt i alt bliver forskellen måske ikke så stor.

Jeg ville skifte til Zinktag . (Paptag er billigere)

Og som egj skriver, så vil jeg få tjekket på loftet.

www.sommerlundblik.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også