køb af kompressor

Jeg går og overvejer at bruge nogle penge på lidt "trykluft" men ville gerne trække lidt på jeres erfaringer.

Mit mål vil være at bruge den til en sømpistol, og måske en sprøjtepistol en sjælden gang(foruden cykelpumpe), men hvad skal jeg kikke efter? 

Jeg ved intet om dem, men mit buget vil ligge på 2000,- eller deromkring, hvis man feks kikker hos Harald skrald så har han en til knap 500,-  

Motor: 2,0 HK
Spænding: 230 volt
Slagvolumen: 190 liter/min.
Hastighed: 2850 omdr./min.
Maks. tryk: 9 bar
Tank: 24 liter
Vægt: 13,5 kg.
Støjniveau: 95 dB(A)

og så en til 1200,- 

Motor: 2,5 HK
Spænding: 230 volt
Slagvolumen: 280 liter/min.
Hastighed: 2850 omdr./min.
Max tryk: 10 bar
Tank: 16 liter
Vægt: 25 kg.
Støjniveau: 94 dB(A)

Sådan lige umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor den dyre er ret meget bedre ? er det slagvolumen der er nøglen ?

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af PinkHenrik på 23-02-2015 19:59

Jeg går og overvejer at bruge nogle penge på lidt "trykluft" men ville gerne trække lidt på jeres erfaringer.

Mit mål vil være at bruge den til en sømpistol, og måske en sprøjtepistol en sjælden gang(foruden cykelpumpe), men hvad skal jeg kikke efter? 

Jeg ved intet om dem, men mit buget vil ligge på 2000,- eller deromkring, hvis man feks kikker hos Harald skrald så har han en til knap 500,-  

Motor: 2,0 HK
Spænding: 230 volt
Slagvolumen: 190 liter/min.
Hastighed: 2850 omdr./min.
Maks. tryk: 9 bar
Tank: 24 liter
Vægt: 13,5 kg.
Støjniveau: 95 dB(A)

og så en til 1200,- 

Motor: 2,5 HK
Spænding: 230 volt
Slagvolumen: 280 liter/min.
Hastighed: 2850 omdr./min.
Max tryk: 10 bar
Tank: 16 liter
Vægt: 25 kg.
Støjniveau: 94 dB(A)

Sådan lige umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor den dyre er ret meget bedre ? er det slagvolumen der er nøglen ?

 

Jeg har selv været møllen igennem med at lede efter den "perfekte" kompressor

 

Det jeg dog blev enig med mig selv om var, at den skulle være støjsvag og så have så få bevægelige dele som muligt, dvs. ingen remtræk olie smurt osv., da jeg ikke vil bruge den så tit.

 

Jeg fandt dog ikke lige det jeg søgte så jeg leder stadig videre.

 

Så dog på denne:

 

http://www.bygma.dk/shop/bygma-kompressor-2-33361p.html

 

Men kan ikke huske hvor meget den larmede.

 

Den bedre udgave men som måske er lidt overkill er denne:

 

http://kgk.dk/kompressor-20-25s.html

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg har den til 500 kr fra HN, lad for alt i verden være med at købe den, den laver næsten ingen luft, men til gengæld larmer den helt forfærdeligt.
Op til ca 5 bar går det nogenlunde, men så går det uendelig langsomt, så den yder langtfra det som der loves. (den har max kørt i en time)

(jeg har også en 5.5hk Stenhøj, med 300 liters tank, den er rigtig god)
Den HN fra til 1200 har jeg nu, og den er udmærket til lidt sømpistol og pumpe cykel, og så videre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Min ide var også lidt at lure hvad der er de vigtige parametre når jeg skal ud kikke.

Er slagvolumen en af de ting der skal kikkes på?

eller er det trykket, eller tankens størrelse ?

De 2 jeg skrev op, var bare for at lave en hurtig sammenligning på 2 forskellige priser, og hvad man får for pengene... 

Så mit valg står ikke mellem de 2, men mere et spørgsmål om hvad jeg skal kikke efter.   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 24-02-2015 11:37

Min ide var også lidt at lure hvad der er de vigtige parametre når jeg skal ud kikke.

Er slagvolumen en af de ting der skal kikkes på?

eller er det trykket, eller tankens størrelse ?

De 2 jeg skrev op, var bare for at lave en hurtig sammenligning på 2 forskellige priser, og hvad man får for pengene... 

Så mit valg står ikke mellem de 2, men mere et spørgsmål om hvad jeg skal kikke efter.   

Havde en snak med en konsulent fra Dankompressor og han sagde at nogle firmaer tester deres kompressor effekt ved en anden temperatur end standarden. Derved kan den yde mere i teorien 

Hvis det var mig vil jeg gå efter en på maks 50 liter og så en god potion HK så tanken hurtigt bliver fyldt og gerne op til 10 - 11 bar og så med regulater på så du har luft i lang tid.

Tror dog bare du lander oppe ved de 4000 kr for en kvali..

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce

Fint nok, men jeg tror at finansministeren ikke vil give mig et så stort bloktilskud 

Jeg har også tænkt over larmen, og luret lidt på om man kunne bygge en "lyd-tæt" kasse på ydersiden af min garage hvor dyret kunne stå i, og så trække slangen ind gennem væggen.

Det er klart at jo mere motor power den har, jo hurtigere kan den fylde tanken, men hvis den så også har et højt tryk, vil den så ikke bruge tankes indhold hurtigere ? 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej PinkHenrik..

Er efterhånden et stykke tid siden jeg var på kompressor jagt så husker ikke alle ting.
Men det lyder som om det du vil bruge den til er meget lig det jeg bruger min til. Jeg endte op med en brugt Wurth håndværkerkompressor.
Der er 2 udtag, begge med regulator. 2,5 hk 2 cylindret elmotor uden nogen remme eller lign. og 25 l tank.
Den er bygget op på en ramme og med hjul.

Grunden til jeg mener du skal ud og kigge brugt til du finder noget lign. tjep laver en del der ligner på en prik er:
Du har en nogenlunde støjsvag kompressor.
Den leverer højt tryk (op til 11 bar)
Der er regulator på og 2 målere, en der måler trykket i tanken og en der måler det tryk du sender ud. Denne regulator funktion er et MUST hvis du skal bruge den til sømpistol da du så ellers hurtigt kan ende med og skyde sømmene igennem det bræt du vil sømme i eller slet ikke få sømmet helt i. Det rigtige tryk er vigtig.
Den er mobil så skulle du begynde byggeprojekt i huset er den hurtigt flyttet derind.
Den leverer omkring 300 l/min så skulle du en dag komme i tanke om du da ikke kan undvære en luftnøgle så kan den klare det (til en vis grænse og hvis det kun er til og skifte dæk eller lign.)
Og da du har 2 udtag kan i enten være 2 der skyder søm i. Eller du kan sætte en ekstra tank til den ene når den bare står på værkstedet (bemærk tanken skal være trykgodkendt.) det gør at du kan udvide din tankkapasitet fra 25.

Men er til det forbrug du lyder til og have er det ikke noget der bruger vandvittig meget luft så kan ikke se nogen grund til og købe en med kæmpe tank.


Håber jeg fik det klarlagt og det ikke blev alt for forvirrende. Bemærk hvis du vil bruge den til spraymaling er en vandudskiller en rigtig god ide, den kan købes separat senere til alle modeller. Og husk så og skru skruen i bunden af tanken lidt ud hver gang du ikke bruger den. Ellers vil der ligge vand i din tank, og den vil ruste op indefra.


P.S. Mener jeg gav 1500 kr. for min. Så blot gå ud og led, så kan du få en god kompressor og stadig holde konen i det rette humør.


Vh Brian.

Hej BTA.

Tak for de gode råd, det giver mig nogle gode ting at arbejde videre med.

Som så meget andet er det jo en jungle at finde rundt i, og man kan jo ikke altid tage producentes ord for gode varer, da de jo har et produkt de skal sælge 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

vand ud af tanken. jeg har en 25 ltr. kompressor kgk. 1.5 hk. model. en noget af en larmegøgl. grund af plastik kasse om mototeren.! men når jeg er færdig med at bruge den har jeg altid taphane stået åpnet når der skal lukke luften ud. og lukker den igen når jeg skal finde den frem igen. og på denne måde at holde tanken tør.! ellers har den en ret stille tilværelse. hoved parten af tiden er at den bruges til at blæse med blæse pistolen og til tider med nibelpistol.til at "pumpe"luft i dækkene.!

den jeg har er en olie fri type. en lille sjovhed er at man kigge under stempel og plejlstang. op under cylinderen.

Skrevet af je__ns på 23-02-2015 20:13
Jeg har den til 500 kr fra HN, lad for alt i verden være med at købe den, den laver næsten ingen luft, men til gengæld larmer den helt forfærdeligt.
Op til ca 5 bar går det nogenlunde, men så går det uendelig langsomt, så den yder langtfra det som der loves. (den har max kørt i en time)

(jeg har også en 5.5hk Stenhøj, med 300 liters tank, den er rigtig god)
Det kan meget godt være at det stykke fjeerstål der skal agere trykventil er knækket.
Jeg har en efterhånden 14 år gammel 2 hk kompressor som bar tæsker derudaf - godt nok med en del støj, og det eneste jeg har skiftet, bortset fra olien i krumtaphuset er faktisk den fjeder, da kompressoren opførte sig som du beskriver.

 

 

 

 


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis