Bosch WTW86580SN/09 kondenstørretumbler Fejlsøgning.

Hej.

Har en Bosch WTW86580 SN/09 kondenstørretumbler som ikke virker.

Vil gerne lave den selv.

Fejlsituation:

Tumbleren begynder at tage længere og længere tid om at tørre tøjet. Det virker som om, at den ikke varmer tøjet så kraftigt længere. Efter en periode er den nu helt holdt op med at virke.

Den vil slet ikke starte. Der er lys i displayet.

Er det kompressoren, så er det måske ikke så nemt at lave; men et det bare en dum sensor, så kan det da vel ikke være så svært...??

 

Nu er jeg i gang med at skille den ad; men ved egentlig ikke hvad jeg har gang i - indrømmet.

Er der en hjælpsom sjæl derude?
 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne lyde som om den stille og roligt har smidt gas-ladningen.

Alternativt kan det være tilsmudsning af fordamper og/eller kondensator, grundet manglende rengøring/installation af filtre.

Hvor gammel er dyret?

 

bag en låge nederst til venstre sidder der en aluminiums kondensator. (man skal lige dreje et par blå eller røde plast håndtag) De skal jævnligt ud og renses. Bare spule den med haveslange eller bruser. Det kan give lignende symptomer hvis den er helt tilstoppet.

Nu fik jeg lige slået din maskine op, den har self cleaning. I så fald gælder min historie ikke.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Når det er en tumbler med varmepumpe, kan du jo ikke hive varmevækslerne ud, tilsvarende på en "gammeldags" kondens tumbler med el-varme og kryds-varmeveksler. Sidstnævnte er hvad du snakker om at tage ud og rengøre.


 

Lige en opdatering.

Maskinen er ca. fire år gammel.
Det er en selv rensende kondensmaskine.
Jeg har nu haft en NTC sensor ude og målt den. Virker fint.

Der er en sensor mere. Kan jeg se på de tegninger jeg har fundet. Jeg har dog ikke "gravet" mig frem til den endnu.

Kompressoren ser ikke ud til at være nem at tage ud.

Hej

Jeg har netop afhentet en gratis maskine magen til din (WTW86580SN/03) som jeg så reparerede igår aftes.

Dens symptomer var måske lidt anderledes end din: ejeren fortalte den konstant meldte fyldt kondensvandsbeholder og derfor ikke ville starte.

Jeg tog begge sider, top, front og bagside af maskinen.
Dernæst støvsugede jeg grundigt alt fnuller ud af den - der var meget!
Jeg afmonterede derefter de to kondensatorer samt motoren i højre side, hvorefter jeg kunne få adgang til den kombinerede pumpe + vandstandssensor i bunden af maskinen. Denne skilte jeg ad og kunne så konstatere af pumpe og flyder var snasket godt ind - mit gæt er at maskinen derfor enten har troet at nederste beholder var fuld - eller at den ikke har kunnet pumpe vandet op i kondensvandsbeholderen (øverst).
Efter en grundig rensing samlede jeg disse igen og monterede motor + kondensatorer.

Næste step var at undersøge køleribberne i radiatoren til kompressoren.
Disse var alvorligt sat til med fnuller - her vil jeg mene maskinens evne til at tørre tøjet må have været nedsat.
Igen støvsugede jeg radiator + blæseren i fronten af maskinen. Pas på ribberne - de er meget skrøbelige.

Til slut samlede jeg hele maskinen igen (en større omgang).
Alt i alt tog operationen 3 timer.

Et par testtørringer her til formiddag forløb helt perfekt - så jeg er glad og tilfreds.

Måske din maskine forlængst er smidt ud (jeg kan se tråden er gammel) - men her har du ihvertfald mine erfaringer :-)

Mvh Nicolai

Hej Nicolai / nkildal

Ja maskinen er kommet videre til en, der ville bruge den som reservedele.
Det lykkes mig nemlig ikke at komme videre inden konen fik nok.
Ellers fantastisk forklaring - tak for det.
Måske andre "der ude" kan få gav af det.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis