Kuldebro i dobbeltmuret hus

Jeg bor  i et hus fra 1900 med dobbeltmurerede vægge. Der er 5 cm hulmur.

Ved vinduerne er lysningerne skrå og der er sorte misfarvninger.

Spørgsmål:

Tror I det er korrekt at misfarvningerne skyldes kuldebroer?

Hvis jeg fjerner den skrå inddækning og genetablere den med Ytong Multipor får jeg ned langs vindueshullet en overgang fra de gamle mursten til Multipor - vil denne overgang revne da materialerne arbejder forskelligt?

 

På forhånd tak for svarene.

 

 

 

 

 


Måske man gør det godt selv
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du tjekket utætheder ved tag og udv. Facade?
Hvilke vægge i dit hus har problemer? Her tænker jeg øst,nord,syd eller vestvendte vægge/facader - kan du sige noget om dette?
Hvad har du af rumtemperatur og hvad bruges rummene hvor du harvproblemet ?

Væggene der er tale om vender mod vest, hvor der er åbne marker.

Indetemperatur er 22 grader, væg temperatur midt på væggen er 20,5 grader. Temperatur i vindueshullet er 16,5 grader for neden og 18,5 grader for oven. Udetemperaturen er 4 grader.

Hulmuren er isoleret med indblæst rockwool.

Rummet benyttes til køkken/alrum. Vi har sjældent / aldrig levende lys tændt.

 

Vinduerne er fuget med mørtelfuge.

 

 


Måske man gør det godt selv
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har du foretaget fugtmålinger på indvendigside af væggen?
Hvilken stand er dine udvendige fuger og mursten.?

Jeg har ikke foretaget indvendige fugtmålinger - det troede jeg egentligt ikke man lige kunne med nogen form for præcisison.

Murværket ser fornuftigt ud, men der er næppe skiftet fuger siden huset blev bygget. For ca . 7 år siden blev huset sandblæst og filtset, men da det var før jeg overtog huset, ved jeg ikke hvordan fugerne ser ud under filtsningen.

 


Måske man gør det godt selv
Er dit fils indtakt?
Hvordan med maling.? Er det vedligehold?
Er der alger på facadevæggen.?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Fils intakt...

Huset er malet med cempexo for 2 år siden. Ingen alger, men den pågældende væg ligger også mod vest uden skygge.

Jeg kan gætte at du ikke tror på kuldebro....


Måske man gør det godt selv
Jo det er der jo et eller andet sted. Det vil opstå på et eller andet punkt hvor kulde og varme mødes.
Det kunne være interessant, hvis det kunne lykkes at flytte din kuldebro eller bedre, gøre den mere svag.
Hvis din facademur suger vand i nedbørsperioder, kunne det være en ide at kigge på om din facademaling trænger til en ny behandling.
Prøv at teste med et par små dråber vand, f.eks en forstøverflaske, påsprøjt facaden når den er godt tør, suger den vand kunne du overveje at imprægnere, en tør mur vil isolere bedre og din kuldebro vil flytte ud af mod facadesiden.

Tak for svar.

Jeg kan se at koluda har oploaded en glimrende vedledning til bedre lysninger med lidt mindre kuldebro.

 


Måske man gør det godt selv
Synes du skal prøve at følge Koluda. Han kan nogle gode tricks.
imprægnering vil ikke hjælpe da dugpunktet stadig vil skabe fugt og vil være det samme sted.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hvis det skal laves ordenligt og FJERNE kuldebroen, så piller du vinduet ud og skærer en rille der deler for og bagmur. Vi gør det normalt hvis der alligevel skal skiftes vinduer

Er heller ikke imprægneringsfan

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også