Fejlfinding på gulvvarmesystem - etstreng

Jeg har lige købt et gammelt hus, og er så småt ved at få diverse ting til at fungere. Huset har fjernvarme og et etstrengs varmesystem. Der er et forholdsvists nyt gulvvarme i stueetagen og ældre radiatorer på første sal.

Efter jeg fik udskiftet et tæret rør på førstesalen, har jeg ikke kunnet få gulvvarmen til at fungere igen. Varmen på første sal virker fint.

Indtil videre har jeg luftet ud, checket de trådløse termostater, og fået udskiftet cirkulationspumpen til hele systemet. Hele anlægget holder en temperatur på 50 grader, men gulvvarmedelen er kun på 18 grader, og det er jo ikke helt nok.

Hvad kan jeg mere gøre for at fejlfinde og indstille systemet?

På forhånd tak for hjælpen, det er surt at leve med 18 grader i stuen...

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om du har en luft-prop i dit system et sted.

Forsøg med at sætte pumpen til at køre MAX i et døgns tid eller to, imens du udlufter anlægget mange gange dagligt.

 

Du kan se på de flowmålere der sidder på den nederste fordelerrør, om der er gennemstrømning i dem alle. Er der det er der der ikke luft i slanger. De små potter der sidder til højre er automatisk udluftere Man kan skrue det lille dæksel af og røre lidt ved stiften inden i.(som i en ventil på bildæk)

Jeg tror nærmere det er den lave blandetemperatur du har. Dit termometer viser 18 grader, og det burde nærmere være 30-35 grader. Du kan mærke på rørene  øverst om der i det hele taget kommer varmt vand frem, det bør have samme temperatur som i resten af systemet tæt på 50 grader

Du skal nok have din termostat ovre til venstre mistænkt. Den kan skrues op, eller er gået fast. Så skal du have hovedet af og motionere stiften. Du vil se og mærke en hurtig temperatur stigning hvis det er der hunden ligge begravet.

Kommer der overhovedet ikke varme frem til gulv varme anlægget må løsningen findes ved fyret / pumpen der.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarene!

Det ser ud til, at udluftning har stor indvirkning. Men det virker også som om, at systemet ryger ud af balance. Så når jeg har fuld tryk på radiatorerne på førstesalen, så bliver gulvvarmen i stueetagen kold. Kan det være noget med, at jeg skal finde en måde, så varmen bliver bedre fordelt i systemet?
Eller noget mere power på cirkulationspumpe ved fyret. Den nye cirkulations pumpe du har fået , er det en spare pumpe der giver mindre flow.
Nu har vi endnu ikke hørt om hvilken varmekilde du har.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis den stræng der trækker 1. salens radiatorer er tættest på pumpen, og stueetagens gulvvarme er fjernest fra pumpen, kan dette også have en betydning, især ved høj last på anlægget, grundet flowet naturligt vil cirkulere den vej der er mindst modstand, og radiatorerne på førstesalen med fuldt åbne ventiler giver mindst modstand.


Som jeg ser det, uden at kunne inspicere anlægget selv, med forudsætning i at de viste 3 strenge er både radiatorer og gulvvarme, vil jeg sige du har 3 muligheder:

1) Øge fremløbs temperaturen
2) Øge pumpestyrken i dit kredsløb, og gerne i dit forsynings system også
3) Forsøge at skifte rækkefølgen på dine 3 kredsløb, så dine radiatorer er fjernest fra pumpens sugeside, så der er en lille smule større mulighed for at få suget vandet fra de to andre kredsløb frem for radiator kredsløbet.

Er den lille messing dims på undersiden af pumpen en ventil? I givet fald har du forsøgt at delvist eller helt lukke for den, for at tvinge pumpen til at suge mere fra det varme kredsløb frem for recirkulere det kolde vand.

 

Annonce

De 3 strenge vist her er alle gulvvarme. da der er bl.a. er telestater på. Jeg går ud fra at radiatorer kommer direkte fra fyret et andet sted. Det med hvor meget vand der kommer ind i gulvvarmesløjfen burde den termostat styre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for tips. Jeg har en del ting, jeg stadig kan prøve ud fra jeres kommentarer, og jeg vil vente lidt imellem hvert nyt tiltag for at se en ændring. Så der er lidt at lave de næste par dage.

Jeg kan nu holde en stabil temperatur på 19 grader i stueetagen. Det er dog ikke helt nok. Det virker som om, at det er ret tilfældigt, hvor på gulvet, der er varme, og det ændrer sig nogle gange.

Min varmekilde er fjernvarme. Og ja, de tre strenge er alle gulvvarme, og jeg har prøvet at massere termostaten lidt.

Du kan jo ret hurtigt se om din temperatur stiger til 25-30 grader på blandeshunt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis