Dokumentation af el ifbm hussalg

Hej,

Vi har fået vores hus solgt, og i den forbindelse har købers advokat stillet krav om at jeg skal fremsende dokumentation for at el-arbejdet er udført af autoriseret håndværkere.

Jeg er selv elektriker, og har derfor selv lavet alt el-arbejde, så jeg har jo ikke nogen faktura på arbejdsløn.. Hvad kan så bruges som dokumentation?

Der er selvf. lave el-tilsyns rapport, som var 99,9% fejlfri..

Er der nogen der ved hvilken dokumentation jeg kan benytte?


Jesper Pedersen

Hej, Vi har fået vores hus solgt, og i den... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er altså nogle misforståelser her.

1) Alle er enige om at det ikke er påkrævet at gemme kvitteringer.

2) Der er åbenbart en udbredt overtro om at arbejde udført af en elektriker kræver et særligt endeligt bevis, det gør det ikke! Enhver kan hyre en elektriker ind til elektrikerarbejde, betale regningen og smide den i pejsen.
Ingen kan nogensinde komme og klandre dig for at du har smidt kvitteringen ud eller ikke har dette særlige "bevis" for at det er udført af en autoriseret elektriker.

Jesper, har du nogensinde udleveret sådan et særligt "bevis" til nogle af dine kunder?

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Skrevet af Janus007 på 20-02-2015 21:49
Der er altså nogle misforståelser her.

1) Alle er enige om at det ikke er påkrævet at gemme kvitteringer.

 Enig. Du står bare bedre i retslige tvister, hvis du gemmer dem.


2) Der er åbenbart en udbredt overtro om at arbejde udført af en elektriker kræver et særligt endeligt bevis, det gør det ikke! Enhver kan hyre en elektriker ind til elektrikerarbejde, betale regningen og smide den i pejsen.
Ingen kan nogensinde komme og klandre dig for at du har smidt kvitteringen ud eller ikke har dette særlige "bevis" for at det er udført af en autoriseret elektriker.

Enig i at der ofte ikke udstedes eller kræves bevis og enig i at du kan hyre hvem som helst og smide kvitteringen i pejsen efterfølgende. Enig i at ingen kan klandre dig for at have smidt kvitteringer ud.

Det undtager dig bare ikke for ansvar for at ting er lavet korrekt og med autorisation der hvor det kræves, hvis du ejer bygningen. Den nemmeste måde er selvsagt at gemme kvitteringer, el-gennamgangsrapporter etc, så man kan finde tilbage til et firma med autorisationsansvaret. Det vil oftest være i forbindelse med store forsikringssager eller andre retslige tvister, at det vil være relevant med dokumentation. Der vil man alt andet lige stå dårligere, hvis der fx. er går ild i en ny tilbygning og brandteknikeren siger, at det er startet i den nye el-installation og ens eget svar til dommeren er at man ikke ved hvem der har lavet det og kvitteringen er smidt væk.


Jesper, har du nogensinde udleveret sådan et særligt "bevis" til nogle af dine kunder?

Jeg tror man i langt de fleste tilfælde bare udleverer en kvittering som dokumentation. 

Jeg gemmer selv en digital kopi på ekstern server af alt papirarbejde i relation til ting, der er udført med autorisation på huset i min tid. Det som er lavet tidligere må enten ejerskifteforsikringen eller jeg selv stå på mål for.

 

 

Det er vel, når det kommer til stykket, ret simpelt.

Enten har du lavet arbejdet som ansat hos en autoriseret installatør. I så fald går du til ham, og beder om en erklæring om, at det er tilfældet.

Hvis arbejdet er noget du har lavet i din fritid, uden mesters kendskab, er det ikke autoriseret arbejde (han hæfter ikke for eventuelle ulovligheder). Så må du meddele advokaten, at det er tilfældet. Køber kan så enten trække sig fra handlen, eller alternativt (og sikkert mere sandsynligt) kræve en reduktion af prisen, da køber vil have udgifter til at gennemgå alt el noget mere gennemgribende en elsyns rapporten gør.

Så vidt jeg ved hænger du på ulovligheder i 10 år efter handlen, hvis du selv har lavet det. Ejerskifteforsikringen vil dække for køber, men forsikringen vil gå efter at få dig til at betale omkostningerne, da du har løjet i forbindelse med tilstandsrapporten, som har været deres grundlag for tegne forsikringen.
Skrevet af Jan krog på 21-02-2015 14:52
Man kan også skyde gråspurve med kanoner !!!!!!

Er det fordi du mener, at det er for meget at gøre ud af det, det med dokumentation etc. eller er det købers krav om dokumentation?

Hvis det er det sidste, så vil jeg mene du har ret. Jeg ville ikke tøve med at købe huset, hvis elrapporten er fin og der kan tegnes ejerskifteforsikring uden nogen forbehold for elinstallationen.

 

 

Skrevet af jenshøj på 21-02-2015 13:16

Så vidt jeg ved hænger du på ulovligheder i 10 år efter handlen, hvis du selv har lavet det. Ejerskifteforsikringen vil dække for køber, men forsikringen vil gå efter at få dig til at betale omkostningerne, da du har løjet i forbindelse med tilstandsrapporten, som har været deres grundlag for tegne forsikringen.

Det er netop kun, hvis man har løjet at man hænger på den. På vores vej har der været et hus til salg, hvor sælger er super handy, men uden nogen autorisation. I tilstandsrapporten havde han helt ærligt skrevet, at han selv har lavet el i bryggers og køkken samt udenfor under en større renovering. Så har han ryggen helt fri og ingen vil kunne komme efter ham efterfølgende. Det er så op til køber, hvordan de vil håndtere den oplysning.  

 

 

Han er uddannet og arbejder som elektriker
Han er ansat hos en mester
Hans mester har skrevet for flytningen af måler
Han har lavet el arbejde hjemme hos sig selv, ja hvem ville ikke gøre det hvis man er elektriker!
Han kan få det gennemgået af en aut.

Jeg bor i et hus fra omkring 1950
Der er lavet mange ændringer i løbet af de sidste 65 år jeg ikke kender til.
Nye køkkener, bad, belysning, installationer for vaskemaskiner m.m
Jeg kan få en aut til at gennemgå det og så er det ok!

Hvis man kan se forskel er det vist kun fordi man vil diskutere!

Smil og verden smiler igen 😊

Og lad os nu ikke gå i for små sko. 👍
Skrevet af jesperjtp på 20-02-2015 18:02

Hej,

Vi har fået vores hus solgt, og i den forbindelse har købers advokat stillet krav om at jeg skal fremsende dokumentation for at el-arbejdet er udført af autoriseret håndværkere.

Jeg er selv elektriker, og har derfor selv lavet alt el-arbejde, så jeg har jo ikke nogen faktura på arbejdsløn.. Hvad kan så bruges som dokumentation?

Der er selvf. lave el-tilsyns rapport, som var 99,9% fejlfri..

Er der nogen der ved hvilken dokumentation jeg kan benytte?

Det er ret simpelt, du skal bare bruge den dokumentation, der er udarbejdet i forbindelse med installationen, og som installatøren i følge SKS systemet er forpligtiget til at opbevare i 10 år. Ændringer, som er ældre end 10 år, er der ingen krav om dokumentation for.

 

Skulle der ike være udarbejdet dokumentation for arbejdet, kan du bare lave den og sende den til advokaten. Noget helt andet er om han kan kræve anden dokumentation end elsynsrapporten, der burde være fyldestgørende som dokumentation. Det meddeler du bare advokaten samtidig med, at du meddeler ham, at det er den eneste dokumentation, og at indholdet i installatørens SKS system er til internt brug og ikke vedkommer 3. mand.

 

 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis